Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 18:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-krigsmalningar-och-balansakter-pa-konstakademien/

Konstrecensioner

Konstrecension: Krigsmålningar och balansakter på Konstakademien

Bild 1 av 3 Bård Breivik, från serien ”War paint”
Foto: Anders Bergersen
Bild 2 av 3 Bård Brevik, ur serien ”War paint”
Foto: Anders Bergersen
Bild 3 av 3 Eva Langes ”Tro, hopp, kärlek” under arbete i ateljén.
Foto: Mattias Lindbäck

På Konstakademien i Stockholm presenteras skulptörerna Bård Breivik och Eva Lange parallellt. Det är omväxlande våldsamt starkt och tidlöst avklarnat, tycker Birgitta Rubin.

Jag träffade Bård Breivik flera gånger på 1980- och 90-talen; en lika kraftfull skulptör som stark personlighet. 2016 kom det sorgliga beskedet att denne betydande norske konstnär avlidit, endast 67 år gammal. 

Nu får jag en mindre chock, runt hörnet om ingången till Konstakademiens Breivikutställning. Ett dussin uppenbarelser av en uppförstorad, fullt krigsmålad Bård Breivik omringar och spänner ögonen i mig. Hans närvaro i rummet är så intensiv att golvet svajar under mig.

Det är serien ”War paint”, som Breivik arbetade med fram till bara några månader före sin död, här utställd för första gången. Beskedet om spridd cancer fick honom att ”gräva upp stridsyxan”, som curatorn Sune Nordgren uttrycker det. 

Breivik hämtade inspiration från sin barndoms hjältar, de nordamerikanska indianerna, och studerade krigsmålningarnas mönster och färger hos olika stammar. Därefter kontaktade han en porträttfotograf och en professionell sminkör. Breiviks dödskamp blev också ett konstnärligt projekt.

Konstnären hade vid det laget knappt något hår kvar och krigsmålningarna framhäver skallens form, de utmejslade dragen och stålblå ögonen. Ett foto visar hela överkroppen, där den lätt insjunkna bålen är full av svarta streck. Markeringar som visar var Breivik skulle strålas. Han arbetade även med en box, där den symboliska fotoserien kompletterats av journaler och röntgenbilder, med stjärnlika metastaser.

Salen med Bård Breviks sena verk Foto: Sune Nordgren

Resultatet är enastående; strongt och naket, lätt makabert och samtidigt tungt existentiellt. Efter detta känns resten av utställningen tämligen tam i jämförelse. Det är ingen heltäckande retrospektiv, men innehåller fyra decenniers efterlämnade verk, med början 1974 och några exempel från hans kända Fiber-projekt. 

Breivik växte upp i sjöfartsstaden Bergen, med ett arv som återspeglas i hans återkommande år- och båtformer i skiftande material. Just intresset för olika typer av material och urformer är betecknande för denne världsresenär, liksom en respekt för hantverkare och uråldriga kulturtraditioner. 

Mot slutet av sin karriär började Bård Breivik även att utforska datorgenererade former, i material som rostfritt stål och svart- eller rödlackad glasfiber. Prov på dessa sena skulpturer fyller det sista rummet, som ett slutgiltigt bevis för hans öppenhet.

Skulptören Eva Langes mindre utställning i Galleri Väst är intressant som en jämförelse med Breiviks, men också i egen rätt. Langes sparsmakade skulpturer växer fram i gränslandet mellan geometrisk abstraktion och mjukare organiska former, som kan minna om blomkalkar, moln eller hjärtan. Hennes material är nästan alltid lenslipade, matta och vita; i marmor, gips, frigolit. 

En handfull av dessa tidlösa skulpturer visas i den mindre salen, däribland ”Stora regnet”, en manshög version av statyetten ”Lilla regnet” som vinnare av DN:s Kulturpris belönas med. I Anna Sohlmans dokumentär ”Skulptör – möten med Eva Lange”, visad i Tengbomhallen, beskriver hon bakgrunden till sitt personliga formspråk.

I den större salen presenteras en fullskalig modell av Langes nya verk ”Tro, hopp, kärlek”, en avklarnad skulpturgrupp med ”fyra balanserade delar: Ringen, Lilla runda, Elefanten och Pinnen”. Detta offentliga verk invigs i höst på ett torg i centrala Helsingfors, där förevigad i granit och stål.