Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Konstrecensioner

Konstrecension: Mer för individ än kollektiv på Milanos möbelmässa

På möbelmässan i Milano visas många modulmöbler som kan anpassas individuellt, liksom åtskilliga samarbeten mellan producenter. Bo Madestrand tycker att årets mässa håller en hög estetisk nivå men ser få bidrag till en hållbar framtid.

KONST

Designveckan i Milano: ”Salone del Mobile” 2018
Visas till och med 22/4

Jag har sett framtiden, och den är modulär. På möbelmässan i Milano presenterar snart sagt varje producent en sittmöbel som går att sätta ihop i mängder av olika kombinationer, som ett Legopaket för inredningsarkitekter med oräkneliga färgglada bitar att pyssla ihop efter eget huvud.

Här har branschen identifierat ett behov av mer individuella, platsspecifika lösningar, och löst det. Rationellt, smart, och ofta estetiskt tilltalande. Några exempel ur mängden är Stefan Borselius och Thomas Bernstrands retrobulliga modulsystem Bob för Blå Station, Benjamin Huberts Tape, tillverkad av textila spillbitar för Moroso, Lucy Kurreins mjukt minimalistiska system Lucy för Offecct, och många fler (se bildspelet här ovan).

Men räcker det? Hur möter designvärlden samtidens verkliga ödesfrågor – klimatet, migrationen, fascismen? Här får man förstås skala ned förväntningarna. Design beskrivs ofta som en problemlösarbransch, men det finns gränser för hur mycket en fåtölj eller soffa kan påverka samhället – hur modulär den än är. Men att bara blunda och köra på som vanligt känns inte heller som en långsiktig lösning.

Därför är det uppfriskande att ta del av de värderingar som producenten Arper lanserar sin nya kollektion med. Här talar de om behovet av relationer, och har bjudit in ett antal internationella kulturpersonligheter för att tolka och diskutera företagets värdeord – bland annat balans, familj och intuition.

Resultatet? Jo, förstås – ett modulärt soffsystem. Vackert ritat av Ichiro Iwasaki, oerhört funktionellt med mängder av möjliga kombinationer av sittplatser, bord, ottomaner och konsoler, men ändå. Är detta allt Arpers djupgående forskningsarbete lett fram till?

”Bio chair”, Antonio Cittero för Kartell, till vänster, samt ”Woody”, Philippe Stark för Kartell.
”Bio chair”, Antonio Cittero för Kartell, till vänster, samt ”Woody”, Philippe Stark för Kartell. Foto: Kartell

I så fall bidrar Kartell på ett mer konkret sätt till en något mer hållbar framtid. De har för första gången tagit fram en serie trämöbler, ritad av företagets husdesigner Philippe Starck och därmed högst igenkännlig i sitt uttryck, och en stol i ett nytt biomaterial ritad av Antonio Citterio. Ett antal av företagets tidigare produkter har också tagits fram i det återvinningsbara materialet, och anger därmed en ny inriktning för ett företag vars hela historia bygger på att massproducera poppiga, färgglada och prisvärda plastmöbler.

På designgalleriet Rossana Orlandi hör jag en kväll designsajten Dezeens redaktör Marcus Fairs leda ett panelsamtal med trendspanaren Li Edelkoort, Googles designchef Ivy Ross samt Martin Raymond, grundare av trendbyrån The Future Laboratory. Samtalet föranleddes (och betalades) av Google, som nyligen lanserat en serie hårdvaruprodukter som ett komplement till sina digitala tjänster.

Det nya med deras högtalare och telefoner ligger inte så mycket i de tekniska lösningarna, som i själva designen. Med Li Edelkoort som konsult har de gett prylarna ett mjukt, taktilt uttryck, med runda hörn och omslutande textilier. Med den nederländska trendspanarens ord ska det skapa en större intimitet mellan människa och maskin – som om vi inte redan har svårt att släppa taget om våra smarta manicker.

Ute på själva mässan i Rho har ungdomsavdelningen Salone Satellite i år Afrika och Latinamerika som tema, med curerade utställningar av bland andra bröderna Campana från Brasilien. Ambitionen, att visa projekt som motverkar sociala och miljömässiga katastrofer, är inte fullt genomförd. Men här finns i alla fall ett projekt som på ett konkret sätt förhåller sig till migrationen och presenterar produkter som potentiellt skulle kunna göra skillnad i det lilla.

Efter sex dagar rivs hela klabbet, det mesta slängs på tippen...och frågan inställer sig: Hur mycket design tål vi?

Det är studenterna på designskolan Abadir i Catania på Sicilien som har tagit fram prototyper på objekt avsedda för nyanlända migranter. Sicilien, själv en nation av utvandrare, har ju på sistone varit den första anhalten för många av de flyktingar som korsar Medelhavet på väg till Europa. Studenterna har bland annat tagit fram handgjorda musikinstrument som ska kunna hjälpa flyktingar att skapa sig en liten inkomst, ryggsäckar med inbyggda liggunderlag och andra produkter som har en socialt hållbar ambition, samtidigt som de i sitt uttryck förenar sicilianskt hantverk med afrikanska traditioner.

Läs om förra årets möbelmässa i Milano

Som helhet håller årets mässa i det gigantiska komplexet Rho en hög estetisk nivå, betydligt bättre än förra året. Satsningarna ute på stan är i gengäld något svagare. Triennalen visar en ganska trött sammanfattning av det senaste seklets italienska designhistoria, en nationalistisk klapp på den egna axeln som inte tillför mycket nytt. Ventura Centrale, förra årets höjdpunkt med installationer av bland andra Luca Nichetto och Lee Broom, är även den mindre intressant i år – undantaget pop up-restaurangen The Diner, där David Rockwell skapat en miljö inspirerad av amerikansk vägkultur, med hamburgare, sittbås och neonskyltar.

Det är på en gång en manifestation av designens kraft att skapa magiska miljöer, och dess negativa avtryck på planeten. Efter sex dagar rivs hela klabbet, och det mesta slängs på tippen. Där kommer inredningen att trängas med allt det montermaterial som kasseras efter en knapp veckas designfest. Lägg till det alla de transporter och resor som krävs när uppemot en halv miljon arkitekter, formgivare, producenter och journalister invaderar Milano under en försommarvecka i april. Frågan inställer sig: Hur mycket design tål vi?

Den stora behållningen av årets designvecka var ändå invigningen av Torre, det senaste tillägget till Fondazione Pradas konstkomplex i ett gammalt fabriksområde. Här har arkitekten Rem Koolhaas skapat en utställningsmiljö som vida överglänser Miuccia Pradas konstsamling som visas i lokalerna, en ganska förutsägbar kollektion av konstnärer som Damien Hirst och Jeff Koons. Men lokalerna, med milsvid utsikt över Milano, är värda en resa i sig.

Tulpanvasen ”Georg”, Jaime Hayon för Bosa. Till höger: Moschino har för Kartell tagit fram en söt bordslampa, baserad på den nallebjörn som symboliserar modeföretaget.
Tulpanvasen ”Georg”, Jaime Hayon för Bosa. Till höger: Moschino har för Kartell tagit fram en söt bordslampa, baserad på den nallebjörn som symboliserar modeföretaget. Foto: Franck Juery och Kartell

 

3 designsamarbeten

Kartell plus Moschino

Samarbeten mellan olika producenter är det nya svarta i designvärlden. Tillsammans med Moschino har Kartell tagit fram en söt bordslampa baserad på den nallebjörn som symboliserar modeföretaget. Kartell har också inlett ett samarbete med La DoubleJ, ett milanesiskt företag med fokus på tryckta mönster, och med badrumsföretaget Laufen.

 

Horn och Casamania

I en lika överraskande som tidstypisk fusion har Horm, kända för sina exklusiva möbler i framför allt trä, gått samman med Casamania, mest kända för lekfulla plastprodukter av formgivare som Fabio Novembre, och bildat ett nytt gemensamt företag.

 

Iittala plus Magis

I samarbete med Magis har Iittala tagit fram en ny serie fåglar av den finländska formgivaren Oiva Toikka, 87 år gammal i år. På den skandinaviska scenen kan vi också notera att danska Hay numera samarbetar med högtalartillverkaren Sonos, och svenska mattföretaget Bolon med spanska Barcelona BD. 

Läs om årets möbelmässa i Stockholm

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.