Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-millesgarden-breddar-bilden-av-det-andliga-i-konsten/

Konstrecensioner

Konstrecension: Millesgården breddar bilden av det andliga i konsten

Bild 1 av 3 Tyra Kleen, ”Min hjärna är ett spektrum”.
Foto: Lindblad Studio © Riddarhuset.
Bild 2 av 3 Hilma af Klint, serien WU/Rosen, Grupp 1 Urkaos, Nr 5, 1906.
Foto: © Stiftelsen Hilma af Klints Verk.
Bild 3 av 3 Tyra Kleen, ”Dementia Senilis”
Foto: © Riddarhuset.

”Måleri och andlighet” på Millesgården sammanför Hilma af Klint med två andra kvinnor verksamma vid förra sekelskiftet. Tidsbilden fördjupas, tycker Annika Nordin.

En gul snäckspiral mot blått. Två bokstäver, UW. I november 1906 utför den 44-åriga Hilma af Klint, femte förstudien till det gåtfulla, storslagna framtidsprojektet ”Målningarna till templet”. Hon har axlat sitt uppdrag från andevärlden. Målar medialt och direkt. Ändrar inte ett penseldrag. 

Hilma af Klint fick sitt offentliga genombrott först med Moderna Museets utställning 2013, följt av ett internationellt segertåg. Den gula spiralen har skruvat igång en rörelse som satt konsthistorien i gungning och hotar Kandinskys position som den abstrakta konstens fader, daterad 1910. af Klint målade abstrakt fyra år tidigare.  

Med Millesgårdens utställning ”Måleri och andlighet” är hon tillbaka i hemlandet och begynnelsen. Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke representeras här med ett tjugotal verk vardera, alla tre präglade av förra sekelskiftets idéströmningar. Sprungna ur en tid med vetenskapliga upptäckter som röntgen, tänkare som Freud och esoteriska strömningar som spiritism, parapsykologi och teosofi. Världsbilden ruckades. Fördolda dimensioner blev synliga.

Hilma af Klint, Grupp IV, ”De tio stora målningarna”,Nr 4 Ynglingaåldern, 1907. Foto: © Stiftelsen Hilma af Klints Verk.

Det handlar om tre frihetstörstande kvinnor. Adliga, välbeställda, välutbildade och kristna men kritiska, vetgiriga och viljestarka. I en alltför snäv kvinnoroll och konstvärld. Och med vittring på det icke synliga som en möjlighet, en framtid.

Det är en tät utställning med fokus på tiden. I fonden lyser af Klints svävande former i ett verk ur serien ”De tio stora målningarna” från 1907. Konsthallens yta medger bara att snitt ur de olika serierna visas. Vinsten blir överblick. Katalog saknas, men fylliga väggtexter kompenserar. Stämningen sätts med af Klints rosenkors från seanserna med kvinnogruppen där allt började. En anteckningsbok vittnar om hennes outtröttliga försök att själv förstå andarnas budskap. 

Äventyrare och vagabond kallar sig den tio år yngre Tyra Kleen, som i bagaget har konstutbildning, kontinentala utställningar och böcker om bland annat dans i Sydostasien.  Välkänd som symbolist i sin tid med suverän linjeföring och slingrande jugendformer i litografierna. I det yttre är Kleen en självständig andlig sökare. I konsten skildrar hon dramatiska världar av mörker, hot, död, i en mix av saga, myt och dröm. Och genomgående gestaltas en stark kvinnlig utsatthet. Men akvarellen ”Min hjärna är ett spektrum” bryter av och känns dagsaktuell.  

Lucie Lagerbielke, ”Strid och Frid”, 1916. Foto: © Per Ekström Museet

”Själens sång” och ”de stora synernas glidflykt” är Lucie Lagerbielkes credo, parat med ett starkt frihetspatos. Allt uttrycker hon i konsten, de 18 böckerna och som debattör. Lagerbielke får runt 1900, drygt trettio år gammal, ett uppdrag från andevärlden. I finstämda blyertsteckningar, som fyller en vägg, skildrar hon upplevelsen. Naturlyriska bilder, text, figurativ och religiös symbolik. 

Kandinskys utställning i Stockholm 1916 recenserar hon positivt. Och hans formspråk gör avtryck i hennes verk. I målningen ”Strid och Frid” från samma år gestaltas kriget som en kamp mellan ont och gott. Och här syns också figurativa spår från teckningarna.

Hilma af Klint är en obestridlig pionjär men stöttades av ett starkt kvinnonätverk. Utställningens tre särpräglade och olikartade konstnärskap fördjupar och breddar tidsbilden.