Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-moderna-fabler-som-vacker-starka-kanslor/

Konstrecensioner

Konstrecension: Moderna fabler som väcker starka känslor

Bild 1 av 3 Stillbild ur ”Min börda”, av Niki Lindroth von Bahr.
Foto: Jorun Burman Berg
Bild 2 av 3 Stillbild från ”Något att minnas” av Niki Lindroth von Bahr.
Foto: Niki Lindroth von Bahr
Bild 3 av 3 Vy från Niki Lindroth von Bahrs utställning
Foto: Jean-Baptiste Beranger

Niki Lindroth von Bahrs utställning på Färgfabriken innehåller skulpturer och alla hennes filmer. En säregen och nyskapande konsthändelse, tycker Jessica Kempe.

Konstnären, filmanimatören, attributmakaren och dockskulptören Niki Lindroth von Bahrs prisbelönade verk har väckt uppmärksamhet världen över (se DN 22/9). Varför? 

På Färgfabriken visas nu hennes samtliga filmer och objekt.  På sittbänkarna trängs jag med andra tagna besökare. Tysta betraktar vi hur fisken iklädd vit badrock besjunger sin ödslighet på hotellet ”Long stay”, i filmen ”Min börda”. 

Och hur råttans hjärta i den nya filmen ”Något att minnas” fladdrar till under läkarrocken när mördarsnigeln med blodtrycksmanschetten om magen i ett sprött libretto anförtror doktorn sin eviga sorg och dess förgörande verkan på andras liv. 

Vid ingången till utställningen roterar Niki Lindroth von Bahrs minutiöst byggda scenografi till ”Min börda”: ett kargt köp- och företagscentrum – svävande likt en planet i rymden. Men bakom de enformiga fasaderna brinner drömmar och skapandelängtan. När hamburgerbaren stängt ställer städarmössen undan sina sopskyfflar för att stillsamt uppföra den elegantaste av steppdanser. 

Stillbild från ”Simhall” av Niki Lindroth von Bahr Foto: Niki Lindroth von Bahr

Vad är det i Niki Lindroth von Bahrs fabliska animationer, handgjorda djurdockor och skulpterade miljöer som väcker så starka känslor? Är hennes arbete uttryck för en ny förtätad realism där allt tillåts vara logiskt förbundet: undergångskänsla och livsnärvaro, medkänsla och främlingskap, hantverk och industriproduktion, skönhet och fulhet, operalibretto, dans och musikal, människo- och djurrätt?  

Det är en holistisk estetik fjärran från den reduktionistiska realism som i Roy Anderssons filmer, Lars Tunbjörks fotografier och Georg Grosz måleri gestaltar det trista med tristess, det fula med fulhet, kalla miljöer med kalla människor och form som ingenting säger.

Inuti Niki Lindroth von Bahrs bildvärld syns i stället en annan, helare människosyn där livet och skapandeförmågan inte låter sig kvävas av massproduktion, masskonsumtion och löneslaveri. Första gången jag såg hennes svävande köpcenter slogs jag av släktskapet med Lars von Triers gränsöverskridande film ”Dogville”. 

Stillbild ur ”Min börda” av Niki Lindroth von Bahr. Foto: Jorun Burman Berg

Fast överskridanden räcker inte som förklaring till det tragikomiskt gripande uttrycket i Niki Lindroth von Bahrs verk. Innerligheten ligger också i den handgjorda omsorgen om varje detalj: om djurfigurernas örsnibbar, tandrader och ögonlock. Liksom om varje bländande lyktstolpe, utspilld pommes frites och butikshyllornas Frostiespaket. 

Varje oansenlig skjortknapp, ringpärm och servetthållare ger Niki Lindroth von Bahr ett egenvärde. I matvaruhuset ser den pliktskyldige butiksarbetaren i hundgestalt, hur flingpaketen och konserverna successivt sliter sig från hyllorna för att till sist försvinna i ett slukhål i golvet. 

Så ser jag Niki Lindroth von Bahr verk forma sig till en motståndsestetik för tingens, djurens, människans och konstens rätt att kliva ut ur rollen som objekt, funktion och produkt – för att synas som egna subjekt.       

Det är en lika sorglig som kärleksfull berättelse. I den tidiga filmen ”Simhall” tar den utdöda djurarten kvaggan ömsint hand om badhuset, folkhemmets slitna stolthet. Även den dömd att dö. När en bottenplatta lossnar rinner vattnet ut. Troget vaktande står bara kvaggan kvar.

Niki Lindroth von Bahrs utställning är en såväl säregen som nyskapande film- och konsthändelse.