Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 14:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-nya-rohsska-ar-yvigt-och-vitalt/

Konstrecensioner

Konstrecension: Nya Röhsska är yvigt och vitalt

Bild 1 av 4 Nyförvärv i Röhsska museets samling: Barnstolen ”Happy (Moodie)” av Radost Kerefeyna, 2013. I bakgrunden takdekor i Arkitekturhallen från 1916.
Foto: Hendrik Zeitler
Bild 2 av 4 Röhsskas nya entré från Vasagatan i Göteborg.
Foto: Bert Leandersson
Bild 3 av 4 Foajé och butik med möbler av Marge Arkitekter, inspirerade av takets form.
Foto: Bert Leandersson
Bild 4 av 4 Brynjar Sigurdarson, ”Black side table” från 2014.
Foto: Fabrice Gousset

Röhsska museet i Göteborg återinvigdes i fredags, efter drygt två års stängning. Helhetsintrycket är spretigt men vitalt och anpassat till nuet, tycker Lotta Jonson. 

Rätta artikel

”Design is everywhere” är Röhsskas nya slogan. Mottot som ska genomsyra verksamheten betyder att design angår oss alla och finns överallt. Utmärkt, tänker jag, nästan radikalt. Design görs inte sällan till något exklusivt när den borde handla om både diskborstar och mobiltelefoner. Ting som vi alla använder dagligen. 

Fast så här på premiären är ändå rariteterna – guldbroderierna, gudabilderna, hårdekorationerna, porslinet – i nya basutställningen ”Inspiration Östasien” den största behållningen för mig.

Röhsskas kinesiska samling är en av de äldsta i Europa. I två rum högst upp i den massiva byggnaden exponeras nu ett urval av dessa klenoder i mörka, stöldsäkra montrar. Det hela kompletterat med tidigare ej visade textilier, tillsammans med jättelika Buddha-figurer och rader av snusflaskor i otaliga färger. 

Vy från ”Inspiration Östasien” på Röhsska museet. Foto: Hendrik Zeitler

Det nya skyltsystemet har interaktiva digitala inslag, och färg- och ljussättning lyfter de antika objekten. Ljusinstallationen, där guldfiskar frigör sig från mönstret på en stor keramikkruka och simmar ut på golvet, är rent bedårande.  

På andra sidan om det enorma trapphuset finns japansk konst och konsthantverk, samt ett tillägg som berättar hur sentida utövare inspirerats och fortfarande påverkas av kinesisk, koreansk och japansk formgivning. Bland exemplen hittar vi 1900-talsdesigner som Lisa Larsson och Stig Lindberg men också samtida namn som Kennet Williamsson, Louise Campbell och Front.

Gammalt och nytt förenas alltså på Röhsska. Arkitekturen är tung och dominerande. Ändå känns de renoverade partierna fräscht moderna: källarplanets kapprum, toaletter, skötrum och barnvagnsparkering. I foajén på entréplanet har takets diamantform inspirerat Marge Arkitekter till ett flexibelt möbelsystem med bänkar och hyllor för den lilla butiken. Delarna kan kombineras på olika fiffiga sätt och färgvalet har styrts av de glaserade tegelfriserna i Arkitekturhallen strax innanför. 

Kinesiska snusflaskor i keramik ur den nya basutställningen ”Inspiration Östasien”. Foto: Hendrik Zeitler

Tre tillfälliga utställningar har nu också öppnat. Den idémässigt viktigaste är utan tvekan ”Unmaking Democratic Design: Fredrik Paulson”. 

I sin yrkesutövning använder Fredrik Paulsen ofta billiga material på ett hantverksmässigt sätt. Men hans föremål säljs genom en gallerist och hamnar då i en ny kontext där konstmarknadens värdeskala gäller. Ambitionen här är att diskutera demokratisk design ur flera olika aspekter. Kanske finns den inte överhuvudtaget?

Ett podium slingrar sig genom rummet, med sex unika stolar tillverkade av skilda material. Därefter en verkstad, där besökare ska få tillverka egna sittmöbler. Dessa ska sedan placeras utmed väggen – en parafras på den stilhistoriska stolparad som fortfarande hänger i anslutning till auditoriet på museets källarplan. En tredje avdelning illustrerar olika användningsformer, medan en fjärde handlar om industritillverkning med den specialdesignade ”Röhsska-stolen” som exempel. 

Visst kan det vara kul att studera de olika inslagen och stolmodellerna men gratiskatalogen är absolut nödvändig för den som vill förstå Paulsens intressanta tankegångar. Där finns också en ögonöppnande kostnadsberäkning av nämnda ”Röhsska-stolen”, samt essän ”Reflektioner kring demokratisk design” av Sara Kristoffersson.

”Unmaking Democratic Design: Fredrik Paulsen”, översikt med stolar och verkstaden ”Boden” i bakgrunden. Foto: Hendrik Zeitler

Verk av isländske Brynjar Sigurdarson, vinnaren av ”Torsten och Wanja Söderbergs pris” 2018, visas i en andra temporär utställning. Föremålen återspeglar den isländska naturen. Det gäller inte minst materialvalet och det organiska formspråket där fiskelinor och fjädrar blir spröd dekor. Ett litet hallbord ur kollektionen ”The silent village collection” är ett bra exempel på hur Brynjar Sigurdarson förenar traditionella tekniker, bland annat sättet att sammanfoga olika delar, med dagens tankar om hållbar design. 

Miljöfrågan är ständigt närvarande hos Brynjar Sigurdarson. Mest drabbande är hans ”Glacier candles”, en installation där små glaciärformer av ljusmassa fått en veke i varje topp. Det brinner redan, snart är allt för sent! 

Den tredje tillfälliga utställningen ”Nytt i samlingen” presenterar ett urval nyförvärv. Det senaste halvåret har Röhsska samarbetat med Design Lab S, barn och pensionärer som tillsammans utgjort ett ”expertråd”. Dess uppdrag har varit att se på ett antal museiföremål utifrån andra perspektiv än de traditionella. Under våren kan besökare ta med sig egna saker till museet och få dem bedömda av samma experter. 

Avsikten är att öppna för diskussion kring urvalsprocesser och inköpspolicy. Det hela är ett slags pedagogiskt experiment i linje både med devisen ”Design is everywhere” och Röhsskas uppdrag att vara en lokal mötesplats för form- och designfrågor. 

Del av podium i ”Nytt i samlingen”. Foto: Hendrik Zeitler

Samtliga tillfälliga utställningar tar alltså upp diskussionsämnen som ska återkomma framöver. Samtidigt är samlingarna museets ryggrad, enligt museichefen Nina Due. Närmast på tur att förnyas står den hittills orörda avdelningen ”Formhistoria” med design från de senaste tvåhundra åren. Idag känns den både daterad och dammig jämfört med nya ”Inspiration Östasien” trots att allt bakom montrarna rengjorts och polerats. På vilket sätt föremålen ska exponeras är fortfarande en diskussionsfråga. Det viktiga är att göra designhistorien relevant för vår tid. 

Mitt intryck av nya Röhsska, landets enda designmuseum värt namnet, är spretigt, både form- och innehållsmässigt. Men också vitalt och anpassat till nuet. Och nog är yvigt bättre än slätstruket.