Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-09 20:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-renassanskonst-laddad-med-erotiskt-dubbelspel/

Konstrecensioner

Konstrecension: Renässanskonst laddad med erotiskt dubbelspel

Bild 1 av 6 Dosso Dossi, ”Allegory of Fortune”, oljemålning c 1530.
Foto: The J. Paul Getty Museum. Courtesy of the Getty’s Open Content Program
Bild 2 av 6 Titian, ”Venus Anadyomene”, oljemålning c 1520. National Galleries of Scotland. Accepted in lieu of Inheritance Tax by HM Government (hybrid arrangement) and allocated to the Scottish National Gallery, with additional funding from the Heritage Lottery Fund, the Art Fund (with a contribution from the Wolfson Foundation), and the Scottish Executive, 2003
Foto: John McKenzie
Bild 3 av 6 Agnolo Bronzino, ”Saint Sebastian”, olja på panel c 1533.
Foto: Museo Nacional Thyssen- Bornemisza, Madrid.
Bild 4 av 6 Lucas Cranach d ä, ”A Faun and His Family with a Slain Lion”, olja på panel c 1526.
Foto: The J. Paul Getty Museum. Courtesy of the Getty’s Open Content Program
Bild 5 av 6 Leonardo da Vinci, ”The Anatomy of the Shoulder and Neck”, c 1510-11.
Foto: Royal Collection Trust/© Her Majesty Queen Elizabeth II 2019
Bild 6 av 6 Rafael, ”The Three Graces”, rödkrita c 1517-18.
Foto: Royal Collection Trust/© Her Majesty Queen Elizabeth II 2019

Royal Academy i London ägnar ”The renaissance nude” en fin, koncentrerad utställning. Nils Forsberg diskuterar den nakna sanningen om renässansmåleriets motstridiga signaler. 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in