Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-slingrande-sjogras-och-silverblank-i-ann-wahlstroms-nya-kollektion/

Konstrecensioner

Konstrecension: Slingrande sjögräs och silverblänk i Ann Wåhlströms nya kollektion

Bild 1 av 5 ”Rings III” av Ann Wåhlström
Foto: Pelle Bergström
Bild 2 av 5 ”Stone I” av Ann Wåhlström
Foto: Pelle Bergström
Bild 3 av 5 ”Spots V” av Ann Wåhlström
Foto: Pelle Bergström
Bild 4 av 5 ”Stone XX” av Ann Wåhlström
Foto: Pelle Bergström
Bild 5 av 5 ”Stone XXI” av Ann Wåhlström
Foto: Pelle Bergström

Den skickliga glaskonstnären Ann Wåhlström är aktuell på Galleri Glas i Stockholm med nya kollektionen ”Mirror” . Den är väldigt vacker, tycker Birgitta Rubin.

Min första reaktion på Ann Wåhlströms utställning ”Mirror” är att hennes skulpturala glasobjekt är mycket större i verkligheten än de verkar på bild. Andra tanken är en association till det kostbara jugendglaset, med organiska dekorelement som slingrande undervattensväxter. 

Men Wåhlströms konstglas är mer sparsmakat i färg, även om hennes dova färgskala med grå, bruna, svarta och svartlila nyanser i klarglaset fått sällskap av en lysande grön kulör. Därtill av en speglande silveraccent.

Den nya kollektionen följer upp, speglar, Wåhlströms förra utställning på Galleri Glas; ”Stones and vessels”. Det strama, abstraherade formspråket till trots tappar hon aldrig kopplingen till naturen. De yttre formerna liknar svampar, pumpor, fikon och dekoren minner om sjögräs, lavar, strukturer i trä eller sten. 

Här och var uppstår prickar, som kan tolkas som hålrum, små organismer, fröer, påfågelsögon – eller vad fantasin nu bjuder. Wåhlströms egna titlar talar om stenar, trådar, ränder, ringar.

Det är väldigt vackert. Och glaskonsten imponerande även tekniskt. Sedan Wåhlström lämnade Kosta för två decennier sedan har hon utvecklat sitt arbete i dialog med ett skickligt glasblåsarteam på Museum of glass i Tacoma utanför Seattle, i en expansiv konstglasregion som byggt vidare på traditioner från Murano i Venedig. 

Wåhlström experimenterar med murrini och canes-tekniker. Och även om hennes formspråk ger associationer till jugenddekor, italienska Venini och 50-talet skandinaviska konstglas så är slutresultatet alldeles eget.

Ann Wåhlström är en av Sveriges främsta glaskonstnärer, som efter fyra decennier fortsätter att skapa nytt. Missa inte heller hennes gouacher i galleriets inre rum, inspirationsskisser som är pärlor i egen rätt.