Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 14:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-supermarket-sprakar-pa-egen-hand/

Konstrecensioner

Konstrecension: Supermarket sprakar på egen hand

Data Bosmas installation förbereds i Nieuwe Vides bås. Foto: Kenneth Pils

På årets upplaga av Supermarket deltar 50 konstnärsdrivna gallerier från 22 länder. Den nya lokalen i Sickla Front stärker mässans pånyttfödelse, skriver Sebastian Johans. 

Rätta artikel

Supermarket tar ett djärvt kliv framåt genom att fjärma sig från Market och Stockholm Art Week. De konstnärsdrivna initiativens mässa har byggt hela sin identitet på att kontrastera mot de kommersiella fingalleriernas försäljningsfest. Åtminstone från ett publikt perspektiv. Att gå från den ena till den andra har rent av blivit en uppskattad tradition i Stockholms konstliv.

Och kanske är det just kontrasten Supermarket vill skaka av sig. För att slippa vara det alternativa exemplet. För att visa att man har en egen, självständig identitet. 

Att ställa de olika scenerna mot varandra är dessutom illustrativt men knappast korrekt. Det finns ett flöde mellan konstens olika rum, och många aktörer rör sig ledigt på mer än en scen. 

Den verkligt stora poängen med Supermarket är också att mässan fungerar som ett ständigt expanderande nätverk, som binder samman konstnärsdrivna initiativ och erbjuder publiken en internationell utblick som annars är mycket svår att tillgodogöra sig. 

Det ser ut som en tanke att den nomadiska Supermarket i år har flyttat in i det helt nybyggda Sickla Front. Innerväggar och golv är ännu inte färdigställda och miljön passar en strävan efter pånyttfödelse, samtidigt som de råa ytorna visar att mässan behåller något av sin ruffighet. Det ska vara trångt och en smula kaotiskt på Supermarket. 

Bland årets femtio utställare är Holland och Kanada väl representerade med fem respektive tre utställare. I bägge länderna är avståndet mellan konstnärsdrivna och kommersiella aktörer mindre än i Sverige, vilket också märks i välplanerade och tydligt curaterade bås.

I synnerhet de holländska deltagarna återkommer till en jakt på alternativa landskap, vilket blir ett av de bärande intrycken från hela mässan. 

Sign från Groeningen har exempelvis fyllt sitt mörka rum med den interaktiva installationen ”(Re)Discover Stockholm” av Jip de Beer, som har översatt de websidor han har hittat i närområdet till både fysiska och digitala former. Resultatet är en mörk svindlande värld av märkliga torn där betraktaren med en konsol kan hoppa omkring i skepnad av en grön gestalt. Ett smart synliggörande av en digital miljö som utgör en stor del av vår verklighet.

Jip de Beers interaktiva ”(Re)Discover Stockholm” Foto: Jip de Beer

Något liknande gör Data Bosma, som i Nieuwe Vides alkov frossar i vår kollektiva dragning till att stirra på katter i digital form. Ett par groteska plastkatter, en uppförstorad förvrängt bild och en loop med jamande You Tube-djur blir en skön käftsmäll som går i Supermarkets bästa anda.

Mässans övergripande tema ”Temporary moratorium” handlar om ett tillfälligt upplösande av normer och märks mest i det ambitiösa programmet av samtal och performance. Även om flera utställare smakar på olika tabun.

Nina Wedberg Thulins mycket stämningsfulla ”Sweat milk from heaven”, som fyller Studio 44:s lilla rum, är centralt placerad i mässhallen och ett utmärkt exempel på ett tabu som sällan syns. 

Stillbild ur ”Sweat milk from heaven” av Nina Wedberg Thulin på Studio 44 Foto: Nina Wedberg Thulin

Verket består av ett moln av bomull ur vilket en kakofoni av röster strömmar ut. Om man placerar sig rakt under respektive ljudkälla kan man urskilja orden, som består av konstnärer som uppriktigt talar om sina drömmar med sin konst. Att göra ett avtryck är något som återkommer. Det känns intimt att lyssna och rösterna ger samtidigt kropp åt all den kreativa ansträngning som myllrar på mässgolvet utanför ljudslussen.

Andra bärande intryck av årets Supermarket är en överväldigande mängd riktigt hyggligt måleri, och en fortsatt uppgång för politiskt, berättande broderi. 

Supermarket sprakar också utan kontrasten till Market, och får man inte nog i Sickla erbjuder mässan för första gången också en rad satellitutställningar som öppnar i helgen.