Konstrecension: Systrarna Jobs blommar upp på Thielska galleriet

Bild 6 av 10 Fajansfat med blodrot av Lisbet Jobs; 1951
Bild 7 av 10 Tyg: Sommar av Gocken Jobs.
Bild 8 av 10 ”Trollslända”, tyg av Gocken Jobs.
Bild 9 av 10 Kanna av Lisbet Jobs
Bild 10 av 10 Kakellagt bord med blommotiv.

Keramik och textilier av de produktiva, självständiga systrarna Lisbet och Gocken Jobs visas nu på Thielska Galleriet. Carin Ståhlberg inspireras av deras mönsterglädje och färgrikedom.

Denna vår startade majblomningen redan i april. Antingen oroas vi eller gläds över detta - eller både och. På Thielska Galleriet har det blommat sedan slutet av februari. Där pågår en grönskande utställning med doft av 40- och 50-tal och verk av de produktiva systrarna Jobs: Lisbet och Gocken, keramiker och textila formgivare båda två. En syskonduo bördig från främst Dalarna med både en rustik allmogestil och ett skirt poetiskt konstnärligt uttryck i sina arbeten, och med ett detaljerat blomsterspråk som för tankarna till Carl von Linnés klassificering.

För dem som växte upp under efterkrigstiden ger utställningen flash backs till mammas eller mormors kaffebricksdukar med smultron på strå, blommande kakellagda småbord, textila tavlor och brukskeramik. Lägg därtill alla mönsterglada tyger, för man kan verkligen tala om en glädje i både färg och mönsterskapande.

Gocken och Lisbet Jobs i keramikverkstaden i Västanvik, Leksand, 1943. Foto: Fotograf okänd

Ja, hela utställningen knakar av färgstark växtkraft med synliga rottrådar till Arts & Craftsrörelsen men också till svensk vemodig naturlyrik. Värt att minnas är att många av verken skapades i en tid då mörkläggningsgardinerna knappt hade tagits ner för gott och ransoneringskorten ännu var i färskt minne. En tid då man hoppades på att freden skulle spira och gro och få ett varaktigt fäste. Och då längtan efter skönhet kanske var som störst.

Lisbet och Gocken (egentligen Ingrid; Gocken efter ordet dockan) Jobs föddes in i en syskonskara av totalt sju. Det var en synnerligen kreativ familj där fem av syskonen kom att ägna sig åt konstnärliga yrken, och med en uppmuntrande och driftig moder, Elisabet Wisén-Jobs, som också var en skicklig brodös med expertspalt i tidningen Idun.

Lisbet Jobs gick ut Tekniska Skolan (nuvarande Konstfack) 1930, samma år som Gocken påbörjade sin utbildning där. Storasyster Lisbet begav sig med hjälp av resestipendier till Danmark, Tyskland, Österrike och Tjeckoslovakien. Hon var den första kvinnan med elektrisk brännugn i egen verkstad, belägen vid Bergsunds strand i Stockholm, och hon insåg ganska snart att skulle man sälja sitt konsthantverk så behövdes en butik och den skulle ligga centralt. 1934 öppnades affären ”Jobs keramik och textil” på Norrlandsgatan och bakom disken stod mamma Elisabet.

Om allt detta och mycket mer därtill kan man läsa i boken ”Jobs keramik & textil : Lisbet Jobs och Gocken Jobs - två systrar, två konstnärskap” av Hedvig Hedqvist och Christina Mattsson som gavs ut i höstas.

Det stora genombrottet för de produktiva systrarna kom 1945 med den omfattande Jobsutställningen ”När skönheten kom till byn” på Nordiska Kompaniet, NK. Musikaliskt iscensatt av Lisbet Jobs make, kompositören Lille Bror Söderlundh. Trendkänsliga Astrid Sampe, föreståndare för NK:s textilkammare, uppmärksammade tidigt systrarnas konstnärliga begåvning och såg till att NK fick ensamrätt på textilierna. Att systrarna allt mer gick över från keramik till textil berodde på svårigheten att få tag på lera och glasyr under kriget men också för att textiltryck låg i tiden.

I Thielska galleriets utställning kan man följa systrarnas konstnärliga utveckling från den vackra blommande baldakinen ”Trollslända” av Gocken Jobs (i rum ett av sju) via rustika keramiska krus, fat, och skålar, till den stora textila mönsterproduktionen. Det är en omfattande och intressant utställning som har iscensatts på ett synnerligen lyckat sätt av blomsterkreatören Gunnar Kaj.

Helt underbara är de två kannorna av Lisbet Jobs; ett bröllopskrus och en gästabudskanna, keramiska folkliga berättelse med figurer runt festande långbord. Lika fantastiskt är det att se Gocken Jobs utveckling som mönsterkonstruktör med designklassiker som ”Rabarber”, ”Sommar” och ”Granatäpple”, lika åtråvärda då som nu.

I både Lisbet och Gockens konstnärskap finns, tycks det mig, en vilja att gestalta det enkla livet - och glädjen över det. Naturen förstås, blommor och insekter, men utan att det blir för romantiskt eller inställsamt. Deras detaljrika studier av växter ger mig en lust att gå riktigt nära och lusgranska inte bara deras konst utan också originalen i naturen.

Det är en något oväntad men utan tvivel positiv effekt av mötet med systrarna Jobs konstnärskap.

Läs fler konstrecensioner