Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-18 06:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/recension-bantad-modevecka-i-stockholm-med-nytank/

Konstrecensioner

Recension: Bantad modevecka i Stockholm med nytänk

Bild 1 av 2 Från Selam Fessahayes visning
Foto: Mathias Nordgren 
Bild 2 av 2 Per Götessons herrkollektion
Foto: Mathias Nordgren 

Säsongens modevecka i Stockholm är reducerad och branschen i gungning. Men Susanna Strömquist är ändå imponerad av hållbarhetsambitioner, oväntade material och glittriga orientaliska referenser.

Rätta artikel

Drygt tio år efter att Fashion Week Stockholm lanserades och svenskt designermode blev en internationell framgång finns det bara en handfull namn på visningsschemat. 

Precis som på de internationella modeveckorna kämpar arrangörerna för att hitta ett format som är relevant för dagens modeklimat. 

I en industri som genomgår ett exempellöst paradigmskifte vad gäller att möta nya konsumtionsmönster, där allt handlar om global, digital närvaro och värdet av catwalken ifrågasätts så kanske modeveckan i Stockholm har spelat ut sin roll?

Jag måste medge att jag kände mig en aning skeptisk inför säsongens visningar. 

Någon dag senare är jag av en helt annan uppfattning. Den kreativa kraften och viljan att möta branschens nya utmaningar är imponerande bland modeskaparna som har valt att delta i denna reducerade modevecka. 

Till veckans höjdpunkter hör ett par unga, prisbelönta namn som arbetar med innovativ, hållbarhetsdriven design. Londonbaserade Per Götesson visar couture-draperade kreationer, bland annat av återanvända jeans, i en experimentell herrkollektion som hyllar hantverket. Medan designduon Rave Review skapar nya kreationer av gamla filtar och bandanas i en lekfull look med internationell potential. 

Minst lika övertygande, både när det gäller den kreativa höjden och hållbarhetsambitionerna, är tre av de mer etablerade varumärken som valt att delta, alla med enklare presentationer snarare än catwalkvisningar. 

House of Dagmar överträffar sig själva med en välskräddad kollektion där allt handlar om hållbara val. Från design och material till produktion. Looken visas på modeller som interagerar med konst- och designföremål – som för att poängtera modets betydelse som en del av livets scenografi.

Hopes kreativa chef Frida Bard gör en träffsäker samtidstolkning av våra vanligaste garderobsklassiker i oväntade material som lurex och spets. Stilförebilden för den könsneutrala looken är den kostymklädda författaren Fran Lebowitz. Medan Styleins Elin Alemdar lanserar en välredigerad garderob med moderna klassiker för en kvinna på språng. Inspirationen är en fiktiv musa, en mogen kvinna som bor på Manhattans Upper East Side och som ställer skyhöga krav på garderoben. 

Bidrag av Rave Review Foto: Mathias Nordgren 

Dessa tre, liksom de flesta av modeveckans designer, rör sig inom ramen för den typiskt ”skandinaviska looken”, som bland annat föregångarna Acne Studios och Ann-Sofie Back gjort till en internationell succé. En funktionell vardagsgarderob med kreativ höjd och stark modekänsla. 

Hyllade multitalangen Selam Fessahaye har dock en helt annan idé om vad mode kan vara. Förra säsongen överraskade hon med en explosion av tyll. Den här gången bjöd hon på överdimensionerade pyjamasrandiga kostymer, morgonrockskappor och krinolinvippiga kjolar av guldskimrande brokad och glittrande paljetter. En magnifik kollektion med orientaliska och historiska referenser, som gjord för Marie-Antoinettes Versailles – fast för i dag! 

När hela industrin är i gungning och precis allt sätts under lupp, från affärsmodeller ner till minsta knapp, är det kanske inte så konstigt att det knakar i fogarna på modeveckan. 

Men att uppslutningen blev så pass skral just den här säsongen handlar enligt arrangörerna framför allt om en resurskrävande omstrukturering där två av branschens organisationer slagits ihop för att bilda en starkare, enad front. Förhoppningsvis lyckas de med gemensamma krafter till nästa säsong samla hela den bubblande modescenen igen och manifestera Stockholm som en modestad att räkna med. Förutsättningarna finns.