Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 17:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/recension-mobler-med-bade-historia-och-framtid/

Konstrecensioner

Recension: Möbler med både historia och framtid

Bild 1 av 4 Soffa Carl Malmsten, i nyproduktion
Foto: Carl Malmsten AB
Bild 2 av 4 Multimöbeln ”Bob job” av Thomas Bernstrand och Stefan Borselius (Blå Station).
Foto: Erik Karlsson
Bild 3 av 4 Matti Klenells bord ”Ateljé” för Gärsnäs (Nationalmuseum).
Foto: Lennart Durehed
Bild 4 av 4 Fronts lampa ”Curve” för Zero (Nationalmuseum).
Foto: Jonas Lindström

Årets möbelmässa i Stockholm domineras av hybridmöbler med eluttag, nyproduktion av gamla modeller och Nationalmuseums inredning. Men de mest innovativa idéerna hittar Annica Kvint i Greenhouse.

Rätta artikel

Var kan jag ladda mobilen? Att det är en prioriterad fråga i dagens offentliga rum syns tydligt på Stockholm Furniture Fair, där det i år visas både bord, stolar och fåtöljer med inbyggda eluttag. I vissa fall är möblerna dessutom ihoppusslade till hybridmöbler där till exempel antal sittplatser och/eller bord, ljuddämpare, tidningsförvaring och belysning skräddarsys efter beställarens önskemål.

Mycket på mässan är precis som förra året anpassat till den typ av loungemiljöer som numera förekommer i allt från köpcentrum till kontor, bibliotek och skolor. Men bortom de laddningsbara hybridmöblerna är det som om nytänkandet tryter. I alla fall i de stora, etablerade möbeltillverkarnas montrar.

Det är i Greenhouse, avdelningen för unga, oetablerade, som jag hittar ett av mässans mest innovativa inslag. Vår tids många öppna miljöer kräver ju ljuddämpning, och Lovisa Norrsell, som går på Textilhögskolan i Borås, har tagit fram en väv som har potential att bli en sant nytänkande rumsavdelare. 

Ljuddämpande rumsavdelare av Lovisa Norrsell Foto: Lovisa Norrsell

Norrsells självbärande, tredimensionella väv av polyester och tvinnad polyeten är både formbar och lättviktig och därför flexibel på riktigt. Till skillnad från naturmaterialblandningar kan också den här typen av syntetmaterial smältas ned och återanvändas, så livscykelperspektivet finns med redan från start. Att väven dessutom är dekorativ i sin oregelbundna struktur är en bonus man får med på köpet. 

”Vart är vi på väg?” känns annars inte som den mest högprioriterade frågan under den här designveckan. Däremot är det rekordmånga som frågar sig ”Varifrån kommer vi?” och det behöver inte vara så bakåtsträvande som det kanske låter.  

Carl Malmsten AB har låtit inredningsarkitekten Lars Bulow och formgivaren Anna Kraitz gräva i Malmsten-arkivet, där 20 000 skisser väntade. På mässan presenterar de nu en ”Archive Collection”. Nätta, ljusa möbler som kommer att fungera lika bra i dagens små bostäder som i de 1930-1960-talsmiljöer de ursprungligen tillverkades för. Carl Hansen & Søn ger nytt liv åt Bodil Kjaers arkitektoniska möbelserie ”Indoor Outdoor” från 1959 och Svenskt Tenn har i projektet ”Heritage” låtit den numera stockholmsbaserade italienska designern Luca Nichetto inspireras av ett Josef Frank-mönster, vilket resulterat i en serie färgstarka glaslampor producerade på Nichettos forna hemö Murano. 

Både dåtids- och framtidskoppling finns också i det projekt som genomsyrar årets mässa mest av allt: Nationalmuseums nyöppning efter fem års renovering. Museirestaurangen är nämligen ett av landets mest omfattande offentliga inrednings- och designuppdrag på decennier. Alltifrån möbler till vaser, lampor, porslin, bestick och glas nyritades för projektet, och på mässan lanserar många av de involverade producenterna respektive möbel för serieproduktion. 

Nationalmuseums restaurang var inte ett klassiskt inredningsuppdrag, i den meningen att det fanns en uppdragsgivare och en inredningsarkitekt. I stället handlade det om en typ av samarbete av sällan skådad magnitud. Projektet genomfördes av en löst sammanhållen grupp, bestående av inredningsarkitekterna Matti Klenell, Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom, glasformgivaren och keramikern Carina Seth Andersson och grafiska formgivaren Stina Löfgren. Men projektgruppen anlitade även ett tjugotal kollegor för att formge möbler och föremål, och de involverade i sin tur ca 30 nordiska, mestadels svenska, producenter, stora som små. 

Jag hoppas att den här modellen kan fungera som inspiration även för framtida offentliga uppdrag. Både inredningsarkitekturen och den svenska möbelbranschen skulle må bra av mer samarbete. Utställningen ”NM En ny samling” visas under mässan längst bort i A-hallen. Fronts roliga, böjbara lampa ”Curve”, som även syns i Zeros monter, tillhör mina favoriter, liksom Mathieu Gustafssons fyndiga spegel ”Butler” för böjträföretaget Gemla.

Trä, speciellt fur och gran, är som vanligt de mest förekommande materialen på Stockholm Furniture Fair. I mitt minne är det dock två i detalj genomförda möbler i ek som stannar kvar: Christian Halleröds mobila garderob för Tre Sekel och Stefan Borselius bokhylla ”Ikon” för Stolab. 

Men det jag framför allt bär med mig från årets mässa är de många skulpturala armaturerna. Inte minst till synes papperslätta ”Virvel” av Ingegärd Råman för Örsjö och ”Overlap” av Michael Anastassiades för Flos. 

Missa inte heller de kinesiska arkitekterna och hedersgästerna Neri & Hu:s rumsliga installation i entréhallen. ”The Unfoldning Village” lyckas faktiskt med konststycket att förmedla lugnet i en traditionell, asiatisk by, mitt i den hektiska mässmiljön. 

Neri & Hu:s installation i entréhallen Foto: Magnus Hallgren