Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-06 05:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/sariga-minnen-och-motstandskamp-pa-tegen2/

Konst

Såriga minnen och motståndskamp på Tegen2

Bild 1 av 3 Stillbild ur ”Whitewash” av Antonie Frank Grahamsdaughter
Foto: Antonie Frank Grahamsdaughter
Bild 2 av 3 Carola Grahn, ”Notes on Hide”, stygn på renhud.
Foto: Tegen2
Bild 3 av 3 Julie Edel Hardenberg , ”Hidden(suppressed) Stories”
Foto: Tegen2

Södergalleriet Tegen2 visar ett dussin konstverk om och av urfolk. De talar om sorg och vrede över förtryck men också om motståndskamp, skriver Birgitta Rubin.

Till ytan är ”Motståndets tid - om dekolonisation” en blygsam utställning, men expanderar i tid och tankerum. Konstnären och filmaren Antoine Frank Grahamsdaughter har samlat 13 konstnärer med bakgrund och/eller engagemang i ursprungsbefolkningars kamp för dekolonisation. 

Själv har hon rötter i métis, en av flera grupper med urfolksstatus i Kanada, här i kulturell dialog med samer i Sverige och Norge, Ainu-folket i Japan, inuiter på Grönland och aboriginer i Australien.

Verkens gemensamma nämnare är en underström av sorg, saknad och vrede över söndertrasade kulturer och språk, övergrepp mot såväl människor som natur. Det är smärtsamt tydligt att överhetens brutala metoder för påtvingad assimilation och tvångsförflyttningar av urfolk är slående lika världen över. Rasismen likaså.

Film och video dominerar, i det inre rummet ett filmprogram på 64 minuter. Kent Monkman är cree, den största First nation-gruppen i Kanada, och hans kortfilm ”Brothers & sisters” berättar om katolska kyrkans internatskolor där 6000 barn dog av misshandel, övergrepp, svält och sjukdomar. 

I ”Whitewash” låter Antoine Frank Grahamsdaughter en bror vittna om den ”mörka familjehemligheten”, det vill säga indianska rötter. Kameran sveper över en indianprofil – en gång en populär måltavla på ett nöjesfält. 

Till de starkaste konstprojekten hör Jaime Blacks ”REDress” , skildrat i filmen ”Holding space”. Röda klänningar upphängda längs en väg i British Columbia visualiserar effektivt det skrämmande tomrummet efter hundratals försvunna och mördade kvinnor från ursprungsbefolkningen.

I det yttre rummet samlas flera tankeväckande objekt, i allt ifrån renhud, hår och textil, till snäckor och socker. Men även seriealbumet ”The 500 years of resistance” av kanadensaren Gord Hill, ett grafiskt motstånd mot förtryck.

Här visas dessutom ”Dalvedh” av Sissel M Bergh, sydsame från norska Sápmi, vars 3-kanaliga videoverk är det konstnärligt mest avancerade bidraget. Den 35 minuter långa filmen är en både skarp och suggestiv väv av historiska bilder, dramatiseringar och nutida intervjuer. Stämningsmättad musik och jojk ackompanjerar majestätiska landskapsvyer, blandat med såriga vittnesmål om vattendränkta marker och osynliggjord historia.