Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-03 23:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kristofer-ahlstrom-karin-smirnoff-forvandlar-smartsamma-erfarenheter-till-berattelser/

Kultur

Kristofer Ahlström: Karin Smirnoff förvandlar smärtsamma erfarenheter till berättelser

Karin Smirnoffs Sommarprat är som en rad snyggt formulerade krönikor.
Karin Smirnoffs Sommarprat är som en rad snyggt formulerade krönikor. Foto: Mattias Ahlm

Författaren Karin Smirnoff är en driven berättare, och hennes Sommarprat liknar en rad snyggt formulerade krönikor. Möjligen skapar det också viss distans till lyssnaren, skriver DN:s Kristofer Ahlström.

I bokhandeln Pocketshop står vid entrén en highscore-hylla med butikens tio mest sålda titlar. Sist jag kollade innehades första, andra och fjärde platsen av Karin Smirnoffs hejdlöst populära romantrilogi om Jana Kippo. Läsandets eskapism i all ära, men svensken vill uppenbarligen ha sin verklighetsflykt välbekant: Norrländskt svårmod, karghet, incest, alkoholism, traktorknull. Är det en lek med stereotyperna eller spelar Smirnoff rakt in i dem? I vilket fall: Ett marknadsmässigt genidrag.

Hennes Sommarprat är författarens klassiska skapelseberättelse: Ensamheten, orden som finns inom henne men som stoppas av blygheten; i stället ett tomt stirrande i skolbänken, ambitioner bromsade av jantelagen, huvudet fastnat i fantasier.

Det är drivet berättat, med litterärt handlag, och den som vill leta nycklar till ”Jag for”-huvudpersonen kan se Jana Kippo få form även i Smirnoffs tillblivande; hård, karsk, kantstött av utanförskap och andra såriga erfarenheter. Berättelsen om mannen – pappan till hennes barn – som lämnar henne och familjen för alltid för att bli pirat (ja, du läste rätt) efter att ha sett ”Pirates of the Caribbean” (ja, även denna mening är korrekt) berättas på samma raka, osentimentala sätt som något i romanerna.

Fyra gånger har jag nu använt ordet ”berättelse”, för det är så sommarpratet känns: som en rad snyggt formulerade krönikor, ibland med en poäng, ibland inte, men det skapar också ett visst avstånd till lyssnaren och känslorna. Kanske är det författarens förbannelse/lycka att omvandla allt man varit med om till stoff, ja berättelser – men när man förädlar text kostar det samtidigt i nerv.

Läs mer:

Alexandra Sundqvist: Emma AdBåge väcker frågor kring vilken sorts vuxna vi vill vara 

Här är årets Sommarpratare 2020

Läs recensionerna av årets Sommar i P1

Ämnen i artikeln

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt