Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-05 00:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kristofer-ahlstrom-med-coronaviruset-ar-verkligheten-ikapp-fiktionen/

Kultur

Kristofer Ahlström: Med coronaviruset är verkligheten ikapp fiktionen

Scen ur filmen ”Contagion”
Scen ur filmen ”Contagion” Foto: Jerry Watson

Det vi upplever med det nya coronaviruset är i modern tid historiskt unikt. Och lär synas tydligt även i framtida kulturuttryck, skriver DN:s Kristofer Ahlström.

I backspegeln är händelsen så liten, bara en prick i det förflutna. De flesta har nog redan hunnit glömma det, men för sex år sedan upptäcktes det första ebolafallet i New York och en viruspanik började spridas. 

Vad skulle det betyda för USA? För världen? Färskt bevarat i folks minnen fanns ännu 1990-talets tv-bilder, de dokumentära och de som dramatiserats: blödande ögon och kroppsöppningar, en utdragen och plågsam död.

Framför allt katastroffilmen ”Outbreak – i farozonen”, som handlade om ebolaviruset, innehöll många scener som blivit populärkulturellt allmängods. När viruset plötsligt fanns på amerikansk mark gick tanken snabbt till scenerna i filmen.

Inte konstigt att folk blev skräckslagna då. För vem kan glömma sekvenserna som filmades ur smittans synvinkel, där det med en nysning hoppar luftburet och motståndslöst från värdkropp till värdkropp? Eller inledningen av filmen, där invånarna i en smittad afrikansk by ser flygplanen svepa in och släppa ner lådor i fallskärmar. Byborna jublar. Det är räddningen! Ett vaccin! Men det visar sig att armén har andra planer, de ska begränsa smittan på ett mycket våldsammare sätt. Lådorna som singlar ner är i själva verket bomber. Byn och dess invånare sprängs bort från jordens yta.

Så när ebolasmittan tog sig till New York ringde jag till statsepidemiologen Anders Tegnell, då chef på avdelningen för övervakning och uppföljning på Folkhälsomyndigheten, för att reda ut virusfilmernas faktiska trovärdighet. 

Det var ett lärorikt samtal. Och det vi pratade om genljuder i dag i konversationen om det nya coronaviruset. Inte minst ”Contagion” – Steven Soderberghs ensemblefilm från 2011 som influerades av den då aktuella svininfluensan – har fått en ny aktualitet. I Warner Bros filmkatalog gick den från att vara den 270:e mest populära förra året, till att nu vara den näst mest populära på strömningstjänsterna. På Viaplay i Sverige har filmen haft en ökning på över 4.000 procent i antal hyr och köp sedan innan viruset bröt ut, trots att det är en nio år gammal film. 

På Viaplay har ”Contagion” ökat med 4.000 procent i antal hyr och köp sedan viruset bröt ut

När jag pratade med Tegnell var det mycket i skildringen av ”Contagions” virus mev-1 som överensstämmer med verklighetens covid-19 i dag. 

I filmen kommer viruset från en blandning av genetiskt material från gris- och fladdermusvirus. ”Det är närmast en regel att virus härstammar från djur”, sa Tegnell. Även det nya coronaviruset uppstod så: det har ännu inte gått att påvisa vilket djur som ligger bakom den första smittan, men fladdermöss och myrkottar tillhör de huvudmisstänkta.

”Contagions” påstående att smittan sprids av att vi så ofta vidrör oss själva i ansiktet och kring ögonen tog Tegnell också för en riktig tanke. Även om filmens påstående att vi tar oss i ansiktet 2.000 gånger per dag lät överdriven i hans öron.

Och så kom vi till ”Outbreak”. När smittan i filmen tar sig från Afrika till USA agerar den amerikanska militären med våldsam handlingskraft. Undantagstillstånd införs, armén och nationalgardet isolerar en hel stad med väpnade avspärrningar. Är det vanligt att man gör så, frågade jag? Och Tegnell lugnade mig: ”Nej, det har aldrig hänt i modern tid.”

Så slår jag på nyheterna. Femhundra soldater står utposterade vid ingångarna till den röda zonen, området i norra Italien som satts i karantän på grund av coronautbrottet. I Milano kontrolleras alla resande på centralstationen av militär. Och så: i en förort till New York har nationalgardet precis satts in.

Verkligheten har hunnit ikapp fiktionen. Det vi upplever är i modern tid historiskt unikt. Och lär synas tydligt även i framtida backspeglar.