Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 18:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kristofer-ahlstrom-sa-utnyttjas-dn-i-bluffiga-bioannonser/

Kultur

Kristofer Ahlström: Så utnyttjas DN i bluffiga bioannonser

Bioannonsen i fråga. Foto: Kristofer Ahlström

Att förvanska citat i annonser är en anrik fuskartradition inom filmbranschen. Men det får även skribenten att framstå i osmickrande dager, skriver Kristofer Ahlström.

Rätta artikel

En av mina finaste helgtraditioner är att varje lördag läsa bioannonserna längst bak i tidningen. Den här veckan fångades min uppmärksamhet av en mening: i annonsen för dokumentären ”Parning” citeras en DN-recension av Wanda Bendjelloul så här: ”Ger dig träningsvärk i smilbanden!!”

Det lät märkligt överentusiastiskt med de där två utropstecknen. Ett utropstecken – fine! Tre utropstecken – kanske för att stilistiskt gestalta en ironiskt överdriven känsla!!! 

Men två? Nej, aldrig två. 

I synnerhet var det märkligt, eftersom DN:s filmredaktörer är så noga med att sanera texter på missbruk av skiljetecken. Och mycket riktigt: det förekommer inga utropstecken alls i recensionen. Meningen ifråga avslutas med en sober punkt. En marknadsförare någonstans har alltså egenmäktigt justerat Bendjellouls känslouttryck. Vilket får henne att framstå i orättvist osmickrande dager som skribent. 

Filmrecension: ”Parning” skildrar liten sexuell revolution 

Att förvanska recensioner i bioannonser är förvisso en gammal gren inom marknadsföring. Jag minns fallet ”Hamilton” där annonsen tryfferades med fyra glada getingar, medan filmen i själva verket fick två (det var Persbrandts insats som var värdig fyra, men det fick ingen veta). Det har även förekommit fejkade citat av påhittade filmkritiker.

”Parning”-annonsen avslutas även med citatet ”Tusen gånger bättre än ’A star is born’!” vilket är en något märklig jämförelse – en dokumentär om två tjugoåringars sexliv på Tinder kontra ett amerikanskt drama om en medelålders rockmusiker på dekis? Än märkligare är att citatet tillskrivs en ”Erik Homman”, en person som helt saknar sökträffar på nätet och inte verkar bedriva någon filmkritisk verksamhet.

Med det sagt: i helgen såg jag ”Parning”. Det är en väldigt fin och varm dokumentär. Man hade hoppats att marknadsförarna hade vågat tro på filmen som den är, och inte behöva ta till så desperata grepp. 

Så gå och se den, för all del!!