Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Krönikor

Elisabeth Åsbrink: I Umeå är judarna inte inbjudna att minnas Kristallnatten

Krönika. Den 9 november 1938 inleddes i stor skala den nazistiska förföljelsen av judar. Att utesluta offren från en minnesstund är praktiskt genomförd historierevisionism.

Aldrig mer, säger vi och låter som om vi menar det. Aldrig mer, upprepar vi och tror att orden ska rädda oss från att upprepa just den historia vi lovat aldrig ska upprepas. Senast gäller det minnesstunden för de två dygn som innebar den stora vändpunkten i nazisternas förföljelse av judar, den så kallade Novemberpogromen.

Många envisas med att kalla den för det där andra namnet, det som nästan låter vackert, klockrent och genomskinligt liksom, utan att inse att det är en försköning som hindrar tankarna från att förstå vad som egentligen hände. Den har nämligen inget med kristall att göra. Det handlade om misshandel, våld, mord och förstörelse. Om 36 timmar i vår gemensamma europeiska historia - den 9 och 10 november 1938 - då 267 synagogor brändes, varav 76 förstördes totalt. Över 7 500 judiska affärsverksamheter och hem plundrades och vandaliserades. Ett fyrtiotal judar mördades, och judiska begravningsplatser, sjukhus, skolor länsades och förstördes medan polis och brandkår passivt stod bredvid och såg på.

Men det upphörde inte där. Pogromen avslutades med att 30 000 människor greps och deporterades till läger, endast för att de var judar.

Men det upphörde inte där. De judiska församlingarna i Nazityskland dömdes att betala en miljon reichsmark (motsvarande 4 miljoner dollar) i skadestånd till den tyska staten för förstörelsen.

Men det upphörde inte där. De flesta vet fortsättningen.

I dag är den 9 november ett tillfälle att upprättahålla kunskapen om folkmordet på de europeiska judarna, föra insikten om det europeiska brottet vidare, och hedra offren för det rasistiska våldet.

Fast inte i Umeå. Där sker det surrealistiskt monty python-obegripliga att en manifestation ordnas på Rådhustorget, där bland annat det socialdemokratiska kommunalrådet ska tala – men judar är inte inbjudna.

 

Kvar blir en illusion av solidaritet, ett ”aldrig mer” utan verklig känsla eller historisk mening.

 

Man kan roa sig med att tanken på en minnesstund apropå turkarnas folkmord på armenierna, utan att bjuda in någon armenier. Eller föreställa sig högtidlighållandet av offren för Pol Pots skräckstyre utan att bjuda in någon kambodjan. För tydligen kan man manifestera minnesdagen av den så kallade Kristallnatten utan att bjuda in någon jude. Det var till och med en väl övervägd handling från Arbetarpartiets Jan Hägglund att inte bjuda in judar, enligt tidningen NT:

”I tidningen Totalt Umeå säger Hägglund i en kommentar till beslutet (som alltså är ett beslut och inte ett slarvigt förbiseende) att 'Det kan upplevas som en ovälkomnande eller otrygg situation för dem'. Vid tidigare tillfällen har det förekommit Israeliska flaggor där man likställt Davidsstjärnan med svastikan!”

Så, istället för att ta eventuella hatbrott på allvar och polisanmäla dem undviker man att bjuda in offren så att de ska slippa känna sig otrygga tillsammans med de som hatar dem.

Vad som faktiskt sker är praktiskt genomförd historierevisionism. Om man retuscherar bort offren från de historiska händelser där de var offer, upphör brottet de utsattes för att existera. Kristallnatten töms på sitt våldsamma judehat och rasistiska mord. Kvar blir en illusion av solidaritet, ett ”aldrig mer” utan verklig känsla eller historisk mening, en fasad av tolerans där de inbjudna kan delta i godhetens namn. Och de som hatar, kan lugnt hata vidare - allt under fackelskenet av en antirasistisk manifestation.

Läs mer. Kulturkrönikor
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.