Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-lil-wayne-var-den-forsta-stora-rapstjarnan-som-satte-nalen-i-nyllet/

Krönikor

Fredrik Strage: Lil Wayne var den första stora rapstjärnan som satte nålen i nyllet

Redan 2004 syntes små tårar på Lil Waynes kinder. Foto: Peter Kramer/AP

Med Lil Wayne blev tatueringar hiphopmode. Hans gaddningar var lika stilbildande för dagens rappare som hans tandläkarbedövande flow. Men nu krävs alltmer skruvade motiv för att en rappare ska sticka ut. 

Rätta artikel

”LÖS” står det i hans panna med versaler. Den undre delen av S:et har suddats ut som om ordet skrivits snabbt med tusch- snarare än tatueringspenna. Sebastian Murphy, sångare i rockbandet Viagra Boys och tatuerare, berättar att det tog lång tid för honom och två av hans kollegor att bestämma hur de skenbart slarviga bokstäverna i hans panna skulle se ut. Lösheten var minutiöst planerad.

Jag stirrar på Sebastian Murphy och tänker att det är trevligt att små ansiktstatueringar fortfarande kan ha stor effekt. När en bekant nyligen gjorde en ros intill ögat reagerade jag knappt. Ansiktstatueringar, något som tidigare var tabu till och med bland folk med flera liter bläck under huden, har blivit vardagligt.

Mycket har hänt sedan 1989 när Backyard Babies inledde sin karriär med att skaffa tatueringar. Dregen och hans vänner ville tvinga sig själva att satsa på rocken och tänkte: ”Om vi gör stora jävla tatueringar kommer vi aldrig att få jobb på Sparbanken.” Ett kvarts sekel senare tänkte den amerikanska rapparen Lil Uzi Vert likadant när han lät tatuera ”Faith” i pannan, efter att ha sagt upp sig från jobbet. ”Jag tänkte att om jag skaffar en ansiktstatuering så måste jag fokusera, jag kan inte ta på mig en kostym och kliva in på någons kontor med den här skiten i ansiktet.”

Att många uppfattar tatueringar i ansiktet som värre än andra gaddningar beror på att vi är vana vid att avläsa miner där – utan att distraheras av andra budskap. Ansiktstatueringar omgärdas inte heller av någon sjömansromantik. Om man bortser från vissa ursprungsfolk är det helt och hållet en fängelsetradition.

Lil Wayne var den första stora rapstjärnan som satte nålen i nyllet. Redan 2004 syntes små tårar på hans kinder. Tidigare betydde det motivet att man hade dödat någon. Nu blev det hiphopmode. Lil Waynes gaddningar har varit lika stilbildande för dagens rappare som hans tandläkarbedövade flow. 2011 väckte hans kompis Gucci Mane både anstöt och sensation när han visade den glasstrut som han gjort på kinden intill ordet ”brrr”. ”Jag ville visa att jag inte brydde mig ett skit om vad folk tyckte”, sa Gucci Mane vars konkurrent Young Jeezy tyckte att han såg ”efterbliven” ut.

Bläcket har blivit så viktigt att hiphoppens fyra element inte längre känns som rap, breakdance, dj:ande och graffiti utan ansiktstatueringar, autotune, opiater och Instagram.

Åtta år senare framstår Gucci Manes glasstrut som en av decenniets visuella hiphopklassiker. I dag är det nästan lika viktigt för nya rappare att få följare i sociala medier som att göra låtar. Då krävs en okonventionell look. Så gott som alla stjärnor inom den moderna hiphop som kallas cloudrap, efter sajten Soudcloud där de sprider sin musik, har rikligt illustrerade ansikten. För hundra år sedan skulle Post Malone, 6ix9ne och Lil Xan ha jobbat som cirkusfreaks. Nu är de rapstjärnor (vilket i och för sig är ungefär samma sak).

Bläcket har blivit så viktigt att hiphoppens fyra element inte längre känns som rap, breakdance, dj:ande och graffiti utan ansiktstatueringar, autotune, opiater och Instagram. Det krävs dock alltmer skruvade motiv för att en rappare ska sticka ut. Lix Xans kompis Arnoldisdead lyckades med det när han för två år sedan tatuerade en stor bild av Anne Frank i ansiktet, som en förvirrad hyllning både till henne och till sig själv (”I'm like dying to make music”). Han satte också ett pyttelitet marijuanalöv på Annes kind för att markera att hon var hiphop.

Trenden har blivit så stor att vissa tatuerare tycker att den är banal. Eller som Sebastian Murphy säger: ”Det är så jävla löjligt med alla som ska göra någon vacker liten text ovanför ögat. Ska man gadda sig i ansiktet ska man göra det fullt ut. Annars kan man lägga ner. Man ska inte göra det för att vara snygg.”

Här kan du läsa fler texter av Fredrik Strage, till exempel om att ”Raggarjävlar” är den citatvänligaste socialpornografin sedan ”Dom kallar oss mods”.