Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-18 05:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-totos-hit-africa-danar-i-namibias-tysta-okenlandskap/

Krönikor

Fredrik Strage: Totos hit ”Africa” dånar i Namibias tysta ökenlandskap

Konstnären Max Siedentopfs installation ”Toto forever”. Foto: Max Siedentopf

Totos åttiotalshit ”Africa” har fått nytt liv i Namibias öken. Konstnären Max Siedentopf har gjort en uppmärksammad installation inspirerad av låten. En fin hyllning eller bara tramsigt? Känslor väcker den hur som helst. 

Fredrik Strage
Rätta artikel

Någonstans i Namibias öken höjer sig sju vita pelare ur sanden. På dem står sex högtalare plus en mp3-spelare som drivs med solceller och spelar Totos ”Africa” om och om igen. Öknen i sydvästra Afrika är 55 miljoner år gammal. ”Förhoppningsvis kommer låten att spelas lika länge”, säger den namibisk-tyske konstnären Max Siedentopf som ligger bakom installationen. Han vill inte avslöja exakt var i öknen som högtalarna är placerade, utan säger till CNN att det är en skatt som bara de mest hängivna Toto-fansen kan hitta.

Konstverket, som fått namnet ”Toto forever”, har uppmärksammats över hela världen. Vissa tycker att det är en fin hyllning till åttiotalshitten som på tiotalet fått en renässans. Andra anser att det är tramsigt eftersom den exotiserande låten inte har ett dugg med det verkliga Afrika att göra (när CBS spelade den i ett nyhetsinslag om Nelson Mandelas begravning sa Toto själva att det hade varit mer passande med sydafrikansk musik).

För mig är Max Siedentopfs installation framför allt melankolisk. Totos optimistiska låt om att välsigna regnen i Afrika spelas långt ute i den stekheta öknen – utan att någon hör, utan att någon ser. Snart kommer vinden att blåsa sand över solcellerna. Titeln ”Toto forever” är antagligen lika övermodig som raden ”Beskåda mina verk, ni mäktiga, och förtvivla”, som det står på den sönderslagna kungastatyn som ligger begravd i öknen i Percy Shelleys dikt ”Ozymandias”. Mänsklighetens futtighet kan inte illustreras tydligare.

I fjol framkallade ”Africa” ett annat slags vemod i ett Youtubeklipp där låten spelas i ett övergivet köpcentrum. ”Empty mall”-remixer har blivit populära de senaste åren, i takt med att USA:s shopping mall-kultur dör ut på grund av näthandel. Genom att filtrera bort basen, höja mellanfrekvenserna och lägga på ett eko får man musiken att låta som om den spelas genom billiga högtalare i en stor och tom lokal. En bild av en ödelagd shopping mall, ackompanjerad av en åttiotalshit som ekar långt bortifrån, får amerikaner, som tillbringat stora delar av sin barndom på dessa platser, att känna ett hugg i bröstet.

De tomma konsumtionstemplen och högtalarna i sanden (som kallats ”Totohenge”) blir monument över vår dömda civilisation.

”Längtan och tröst, utsträckt genom tomhet”, skriver Jia Tolentino i The New Yorker om ”empty mall”-videon med Totos ”Africa”, som visats 2,2 miljoner gånger. Hon uppmärksammar liknande remixer som filtrerar ljudet så att lyssnaren tror sig vara inne på en klubbtoalett, utanför en arena där det pågår en konsert eller i en bil när det regnar. Tolentino tror att vi längtar efter musikupplevelser som distraheras av omgivningen. När alla låtar är tillgängliga när som helst, och var som helst, minns vi med värme hur det var att höra musik genom den stängda dörren till våra äldre syskons rum. ”Att höra en låt som man älskar när den spelas någon annanstans är både isolerande och uppmuntrande”, skriver hon. ”Man känner sig ensam och omhändertagen samtidigt.”

”Empty mall”-klippen blickar bakåt mot den flyktiga glädje som människor kände när de shoppade och roade sig på dessa platser – och framåt mot konsumtionssamhällets kollaps. I kommentarfältet under ”Africa” uttrycks både nostalgi och depression: ”Det här framkallar en förunderlig familjaritet, följd av en akut sorg.” ”Det måste vara så här det känns att dö.”

De tomma konsumtionstemplen och högtalarna i sanden (som kallats ”Totohenge”) blir monument över vår dömda civilisation. De påminner också om att det förr så bespottade Toto var ganska briljanta. Som en lyssnare uttrycker det på Youtube: ”Tänk att den här låten är så bra att de döpte en hel kontinent efter den.”

Läs fler krönikor av Fredrik Strage, till exempel om när han inte var lika övertygad om Michael Jacksons godhet som många fans var