Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 21:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/jan-eklund-rolig-paris-komedi-om-en-kulturell-brytningstid/

Krönikor

Jan Eklund: Rolig Paris-komedi om en kulturell brytningstid

Nora Hamzawi och Juliette Binoche lyser i ”Mellan raderna”. Foto: Thibault Camus/AP

Vad ska man se på bio? Pröva dramakomedin ”Mellan raderna”. En rolig skildring av den franska kulturvärlden i Paris. Hur ska de tackla digitaliseringen? 

Rätta artikel

Det rika utbudet av tv-serier – just nu exempelvis ”Billions”, ”Killing Eve” och ”Bosch” – gör det lätt glömma biofilmerna man egentligen vill se. 

Roligt då att Olivier Assayas charmiga dramakomedi ”Mellan raderna” går kvar på flera av stans biografer. Jag blev sugen på den när jag läste Helena Lindblads positiva recension för några veckor sedan (DN 11/4). 

En historia från Paris är perfekt på våren, dessutom utspelar den sig i kulturvärlden, där gamla kritiska ideal på ett bokförlag krockar med marknadens nya digitala logik. Google hits Paris! Algoritmerna tvingar fram nya tag i yrkeslivet – och sätter djupa spår även privat.    

Juliette Binoche spelar en skådis som tagit paus från teatern för att göra en polisserie för tv. Hennes man (Guillaume Canet) är förläggare på det fina förlaget och tvingas motvilligt rädda ekonomin med rivigt kommersiella titlar och nytt tänk.   

Kulturvänstern och esteterna surar förstås. Upplagt för dråpliga konversationer och snabb munhuggning. På gator och torg, livliga bistron eller privata middagar.    

Lite oväntat och skönt att se en lättsam film där regissören berättar en historia om samtida dilemman utan att vara övertydligt handlingsdriven eller dramatisk, inte olikt en uppdaterad sedekomedi. Mellan raderna handlar affärerna inte om pengar. 

Mycket franskt – men roligare än det brukar vara. Till det bidrar det nya fyndet, komikern Nora Hamzawi, som spelar luttrad hustru till Vincent Macaignes strulande författare. Han som hämtar allt skandalöst romanstoff från sitt eget lurviga liv men självklart kallar det för fiktion. 

Kul också att den svenska kulturen håller ställningarna i Frankrike; Lars Norén omnämns och Ingmars Bergmans ”Nattvardsgästerna” citeras. Inga skandinaviska deckare här!  

Jag sätter upp ”Mellan raderna” på samma lista som Mike Nichols ”Wolf” och Nora Ephrons ”Du har mejl”. Underhållande verk om en kulturell brytningstid. 

Läs mer: Raffig kulturvärldskomik