Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturborgarradet-om-krisen-for-kulturscenerna-vi-riskerar-att-fa-en-innerstad-som-inte-ar-lika-attraktiv/

Kultur

Kulturborgarrådet om krisen för kulturscenerna: Vi riskerar att få en innerstad som inte är lika attraktiv

Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) Foto: Marc Femenia/TT

I en ny utredning konstaterar Kulturförvaltningen att innerstadens musikscener blir allt färre. Kulturborgarråd Jonas Naddebo (C) vill hantera den negativa utvecklingen genom att bland annat bjuda in fastighetsägare och nattklubbsaktörer till samtal. Han öppnar också för en sorts k-märkning av viktiga kulturinstitutioner. 

Den grön-blå majoriteten i Stockholms stadshus presenterar under tisdagen en ny utredning som undersöker vilka förutsättningar och behov som huvudstadens fria kulturliv har.

Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) beskriver utredningen som en värdefull lägesbild över den rådande situationen.

– Vi har under många år sett en oroväckande utveckling där flera av Stockholms scener för musik och kultur tvingats stänga. Det är förödande för stadens kulturliv och därför ser vi utredningen som ett viktigt verktyg i arbetet för att vända den här trenden, säger han.

Ett av utredningens huvudsakliga fokusområden är Stockholms musik- och nattliv, en fråga som varit uppmärksammad under året. I närtid har ett flertal populära barer, nattklubbar och konsertlokaler i innerstaden tvingats stänga ner sina verksamheter på grund av bland annat höjda fastighetshyror och klagomål på störande ljudnivåer.

Rapporten konstaterar att innerstadens musikscener minskar, samtidigt som nya scener etableras i närförorter. Ett aktuellt exempel är de två kulturarenor som väntas öppna i Slakthusområdet.

– Utvecklingen oroar mig, eftersom vi riskerar att få en innerstad som inte är lika attraktiv och kreativ som tidigare. Vi måste säkerställa att vi har kultur i både inner- och ytterstaden, säger Jonas Naddebo.

Enligt utredningen förväntas utvecklingen fortgå. Hur ska ni förhindra detta?

– Vi jobbar både kortsiktigt och långsiktigt för att hantera utvecklingen. Kortsiktigt måste vi bli bättre på att utnyttja våra befintliga lokaler. Där behövs större flexibilitet. Livescener med konserter på kvällstid skulle under dagarna kunna utnyttjas av till exempel en barnteater, så att lokalerna genererar högsta möjliga intäkter, säger han.

I arbetet för en långsiktig lösning meddelar Naddebo att han under hösten kommer att bjuda in fastighetsägare och nattklubbsaktörer till samtal om musik- och nattlivets förutsättningar.

– Vi kan inte tro att problemet går att lösa genom enbart kommunala satsningar. Jag måste ha med mig fastighetsägarna i det här. De måste förstå kulturens värde i både sina egna lokaler, och i stadsdelarna där de verkar. Jag hoppas att samtalen gör att de olika aktörerna kan förstå och komma närmare varandra.

Som ett positivt exempel lyfter han fram fastighetsägaren Atrium Ljungberg, som driver projektet med de två kulturarenorna i Slakthusområdet.

– De har varit jättetydliga i sin ambition att stadsdelen ska ha stora kulturinslag, för de vet att det ger värde för den stadsdel de nu bygger där ute. Vi behöver fler sådana fastighetsägare, säger Jonas Naddebo.

Kulturborgarrådet berättar också att han framöver ska träffa nattborgmästare från Berlin, Amsterdam och Detroit. De arbetar, i likhet med Nattrådet i Stockholm, för att lyfta nattlivets förutsättningar i sina respektive städer.

– Jag vill höra mer om deras erfarenheter. Vilka innovativa lösningar har de inrättat? Hur hanterar de konflikter mellan närboende och nattklubbar?

Han vänder även blicken mot London. Enligt undersökningen har 35 procent av stadens livescener försvunnit sedan 2007. I en efterföljande räddningsplan ingick ett förslag om att märka vissa scener som ”värdefulla för lokalsamhället”.

– Jag är öppen för det. Man k-märker ju viktiga fastigheter men kanske kan man också k-märka kulturinstitutioner, för att säkerställa att de på ett eller annat sätt kan finnas kvar. Det vore spännande att titta på sådana lösningar, säger Jonas Naddebo.