Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 19:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-har-inte-trump-lyckats-rubba-den-ljusa-bilden-av-sverige/

Kulturdebatt

Därför har inte Trump lyckats rubba den ljusa bilden av Sverige

”Varumärket Sverige” präglas av värden som kreativitet, konsensus, stabilitet och välfärd – men varumärken förändras.
”Varumärket Sverige” präglas av värden som kreativitet, konsensus, stabilitet och välfärd – men varumärken förändras. Bild: Zoonar GmbH Alamy

Uppfattningen om Sverige utomlands bygger på bilden av ett stabilt, tolerant och fungerande samhälle. Detta positiva ”varumärke” är viktigt för vårt land – men löper risk att nötas ner i längden, skriver den tidigare USA-diplomaten Olle Wästberg.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in