Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-12 13:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-har-inte-trump-lyckats-rubba-den-ljusa-bilden-av-sverige/

KULTURDEBATT

Kulturdebatt. Därför har inte Trump lyckats rubba den ljusa bilden av Sverige

”Varumärket Sverige” präglas av värden som kreativitet, konsensus, stabilitet och välfärd – men varumärken förändras.
”Varumärket Sverige” präglas av värden som kreativitet, konsensus, stabilitet och välfärd – men varumärken förändras. Foto: Zoonar GmbH Alamy

Uppfattningen om Sverige utomlands bygger på bilden av ett stabilt, tolerant och fungerande samhälle. Detta positiva ”varumärke” är viktigt för vårt land – men löper risk att nötas ner i längden, skriver den tidigare USA-diplomaten Olle Wästberg.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 25 september!

Alla artiklar gratis fram till 25 september, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.