Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-23 04:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-tror-skolforskare-inte-langre-pa-disciplin/

Kulturdebatt

Därför tror skolforskare inte längre på disciplin

”Förvrängning är en metod som Björklund använt sig av under hela sin karriär som skoldebattör och skolpolitiker.”
”Förvrängning är en metod som Björklund använt sig av under hela sin karriär som skoldebattör och skolpolitiker.” Foto: LOTTA HARDELIN

I dag börjar jullovet för elever runt om i landet. Skolan de går i ifrågasätts ständigt – med Jan Björklund etablerades bilden av ett akut behov av tidiga betyg och hårdare disciplin. Men är det vägen? Eva-Lotta Hultén diskuterar ny forskning om lärande.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in