Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-22 07:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/lars-lofgren-dramatens-styrelse-skadar-teaterns-arbete/

Kulturdebatt

Lars Löfgren: ”Dramatens styrelse skadar teaterns arbete”

Shanti Roney och Livia Millhagen i ”Linje lusta”, årets stora succé på Dramaten. Foto: Sören Vilks

Situationen på Dramaten vittnar om en skriande brist på kunskap om hur en nationalscen fungerar, skriver tidigare teaterchefen Lars Löfgren. 

Nationalscenen Dramaten har försatts i en besvärlig situation. Lösningen får inte bli förhastad. Kort före sommaruppehållet och mitt i repetitionerna och planeringen för höstens föreställningar avskedar styrelsen teaterns chef, som också är verkställande direktör, utan att ha någon planerad efterträdare.

Att vice vd då omedelbart går in som vd är en nödvändig åtgärd, men någon konstnärlig ledare finns inte. Teatern tappar luft och teatern tappar mark.

Lars Löfgren, tidigare chef på Dramaten. Foto: Leif R Jansson/TT

Åtgärden är ett desperat ingrepp från styrelsen, förmodligen för att visa att man har kontroll. Men det har man inte. Vice vd skall nu axla vd-rollen på nationalscenen för gott trots att hon aldrig tidigare arbetat på en teater, och tills vidare utan en teaterchef som konstnärlig ledare. Men det här resonemanget handlar inte om henne. Nej, det handlar om regeringens, kulturministeriets och styrelsens oförmåga och brist på kunskap om hur en nationalscen fungerar.

Dramaten är nationalscen för den talade dramatiken, Kungliga Operan för den lyriska. Dramaten är en språkvårdande institution. Den skapades 1788 för att spela dramatik på svenska och bidra till att ge oss ett svenskt talspråk. Svenska Akademien utsågs att stödja scenen. 

Nu står chefsrummet tomt. Eirik Stubø, tidigare chef för Nationaltheatret i Oslo, var mitt inne i planeringen av internationella turnéer och nästa spelårs repertoar när uppsägningen kom. Så opraktiskt och så dyrköpt, när styrelsen mycket väl kunde ha kommit överens med honom om att arbeta mandatperioden ut och att samarbetet inte fortsätter därefter. I stället för att vara en styrelse med kunskap och kompetens lämnade man därefter till stor kostnad ut uppdraget till ett utomstående konsultbolag att ta fram förslag på ny teaterchef.

Att arbeta på Dramaten innebär också ett eget ansvarstagande.

Åtgärderna gör Dramaten sårbar. Nationalscenerna skall representera det bästa av svensk teater och har en mer än tvåhundraårig tradition att förvalta arvet och uppgiften, att spela klassisk och modern repertoar, kalla till sig de bästa medarbetarna inom alla sceniska områden och att även internationellt föra ut svensk scenkonst. Nationalscenerna skall skapa ett kreativt klimat med det bästa vi kan åstadkomma i Sverige.

Det är här skon klämmer. Det är här den nuvarande styrelsen för Dramaten inte har förstått sin uppgift när man permanentat uppdraget som vd som en parallell chefspost till teaterchefen. Man tror att teaterchefen som konstnärlig ledare bara sysslar med att välja repertoar, bestämma pjäser och vilka skådespelare som skall finnas på teatern. Så är det inte.

Teaterchefen måste vara en erfaren teaterperson som känner till hela den klassiska och den moderna repertoaren och som känner ansvar att förvalta de dramatiska författarnas verk, levande eller döda. Kunskap om den svenska skådespelarkåren och regissörerna är nödvändig för att bygga upp den fasta ensemblen och förvalta och utveckla den scenkonst som blivit teaterns tradition och som lockar publiken här hemma och utomlands. Tänk på Ingmar Bergmans arbete.

Foto: Magnus Hallgren

Teaterchefen vet också att det femtiotal yrken som traderas inom teatern är avgörande för det kreativa klimatet, för den process som ger föreställningarna som slutresultat, scenteknik, scenografi och kostym, ljus, ljud, smink och mask, publikarbete, foto, press- och publicitet, dramaturgiat och forskningsbibliotek, ja, listan är lång, men kan i detta sammanhang vara nog för att visa att den kreativa helheten är kärnan i allas arbete på nationalscenen. Det är teaterchefens uppgift att göra val och fatta beslut som leder till denna helhet. Det finns kunnig administrativ personal till hjälp. En tung och svår uppgift att klara av är det att vara både konstnärlig ledare och vd. Men det är nödvändigt för besluten som leder till konstnärliga resultat att arbetsuppgifterna finns hos samma person. De kan inte delas upp. Det är därför det är så viktigt att en styrelse är kompetent och förstår sitt uppdrag. Den som inte förstår det skall inte ta plats i styrelsen. Annars kan dessvärre styrelsen medverka till att som nu skada teaterns arbete, hindra utvecklingen och försätta kunniga, starka, medvetna och kreativa medarbetare i förminskande situationer.

Att arbeta på Dramaten innebär också ett eget ansvarstagande.

Den individuella och kollektiva säkerheten är säkrad genom fackföreningarnas och personalens representanter i styrelsen. Varje morgon när du som medarbetare lägger handen på dörrvredet till Dramaten förnyas det personliga kontraktet mellan dig och teatern. Gemenskapen finns i samvaron och i arbetet med repetitioner och föreställningar. Fem minuter innan repetitionerna började på Stora scenen reste sig Lars Hanson i skådespelarfoajén och gick fram till sin kollega Inga Tidblad: ”Kom nu, Inga Sofia, så går vi in på scenen och upptäcker.”

Här där jag sitter i sommarkvällen upptäcker tornsvalorna himlavalvet. Jag tänker på Erik Lindegrens diktrad: ”…för att vårt enda rede är våra vingar.”