Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 12:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nar-matematikerna-blir-de-nya-kulturarbetarna/

Kulturdebatt

När matematikerna blir de nya kulturarbetarna

Bild 1 av 6 TeaterNational theatre, The Barbican och English national opera i London har anlitat två data scientists som kommer att detaljanalysera data från organisationerna. Förhoppningen är att The arts data project, som initiativet kallas, ska öka biljett­försäljningen och locka ny publik. Projektet sker i samarbete med universitetet i Ulster.
Foto: LondonPhotos - Homer Sykes / Alamy
Bild 2 av 6 LitteraturStanfordprofessorn Franco Moretti menar att litteraturkritik borde omvandlas till en vetenskap. 2010 grundade han Stanford literary lab som analyserar böcker med hjälp av datorer. Genom att maskinläsa kolossala mängder text går det enligt Moretti att identifiera mönster som sträcker sig bortom den kanoniserade litteraturen.
Foto: [ apply pictures ] / Alamy
Bild 3 av 6 MusikFörra året köpte Spotify företaget Echo Nest som ligger i frontlinjen för vetenskapliga analyser av lyssnardata. När du använder Spotify lämnar du spår efter dig. De kan bland annat användas för att förutspå vad du vill lyssna på. Brian Whitman, vd på Echo Nest, har sagt till Billboard att hans dröm är en lösning där användaren trycker på play och därefter sköter datorn urvalet på egen hand.
Foto: Shotshop GmbH / Alamy
Bild 4 av 6 SpelAnvändardata har använts sedan länge i utvecklings­processen av spel. I sin rapport ”Boosting detection in ’Call of duty’ ” berättar Arthur Von Eschen, chef för analysavdelningen på spelföretaget Activision, hur man fingranskar data för att identifiera spelare som fuskar.
Foto: vanillasky / Alamy
Bild 5 av 6 TvDen hyllade Netflixserien ”House of cards” är ett av de tydligaste exemplen på hur data science format och styrt konstnärligt innehåll. Eftersom tv är så pass dyrt att producera har Netflix använt data som ett verktyg för att optimera möjligheterna till en tittarsuccé. Förra året tecknade Netflix ett avtal med Adam Sandler eftersom data visat att skåde­spelaren är mycket populär bland användarna.
Foto: Supplied by LMK
Bild 6 av 6 KonstDen New York-baserade digitala designgruppen The office for creative research genomför installationsliknande projekt för att förklara vad som går att åstadkomma med big data. Man har bland annat utvecklat webbapplikationen Floodwatch som visualiserar hur noggrant annonsörer kartlägger oss användare på nätet.
Foto: Simon Belcher / Alamy

Genom att utforska enorma mängder data kan så kal­lade data scien­tists förutspå våra be­teenden. När ­dataanalysen nu gör sitt intåg i kultur­världen uppstår ­frågan om det kreativa geniets roll är hotad.

Här startar DN Kulturs artikelserie om hur våra digitala beteendemönster formar och styr kulturen.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in