Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kulturdebatt

Ola Wong: Rapporterna om museernas framtid bör kastas i papperskorgen

Bygger murar mellan sig och allmänheten. Östasiatiskas nya chefer kan ingenting om Östasien, skriver Ola Wong.
Bygger murar mellan sig och allmänheten. Östasiatiskas nya chefer kan ingenting om Östasien, skriver Ola Wong. Foto: Torbjörn Peterson

De enda osakligheterna i debatten om Världskulturmuseerna är Ann Follins egna. Rapporterna om museernas framtid bör kastas i papperskorgen, skriver Ola Wong.

Chefen för Världskulturmuseerna Ann Follin skriver (DN 11/10) att det inte finns någon motsättning mellan att vara vetenskaplig och nå en bredare publik. Det hade varit helt sant om hon inte varit så upptagen med att sparka ut fackkunskapen ur museerna.

I juni sjösatte Follin en ny organisationsplan för att ”sätta frågor som migration, integration, demokrati, mänsklig kreativitet i en global och historisk kontext”. Det första hon gjorde var att kicka alla med invandrarbakgrund ur ledningsgruppen och degradera dem. Det kan verka märkligt men ser man kursen dit Follin styr museerna blir beslutet logiskt: de var nämligen experter på Medelhavskulturer och kinesisk kulturhistoria. En av dem söker nu nytt jobb.

I stället har Follin satt ihop en helsvensk ledningsgrupp utan några dokumenterade kunskaper om kulturområdena som Östasiatiska och Medelhavsmuseets samlingar handlar om. Östasiatiskas nya chefer kan med andra ord inget om Östasien.

Follin har vidare rekryterat en ny chef för avdelningen Innehåll och lärande som gör museernas utställningar. Hon heter Anna Maria Thunman, tidigare redaktionschef på normkritiska och omdebatterade Utbildningsradion, UR. Thunman är utbildad gymnasielärare och har enligt meritlistan aldrig jobbat med museer. Liksom Follin saknar hon internationell arbetserfarenhet och kunskaper i utomeuropeiska språk.

Det gör även hennes biträdande chef, Anna Lundström. På cv:et står kandidatexamen i etnologi, inriktning på rasism och kulturell mångfald och rapporten ”Förorten med vems ögon”. Ny chef för samlingarna med 450 000 föremål från världens alla kontinenter heter, sist men inte minst, Linda Lundberg. Hon har aldrig studerat eller jobbat utanför Västsverige och kommer från en tjänst som enhetschef vid Bohusläns museum, nu aktuell med utställningen ”Fotboll i Uddevalla”.

Östasiatiskas verksamhet har åtminstone fram till nu varit beroende av fingertoppskänsla i kontakter med Asien. Men blir museerna, som mycket tyder på, ett integrationsprojekt mot kidsen i förorten minskar ju det behovet. Follin föreslår i sin rapport till regeringen att slå samman de tre museerna i Stockholm, helst till ett nybyggt Världskulturmuseum Stockholm i närförort.

Det är tydligt att Follin och departementet inte tänkt igenom att förslagen upplevs som en kränkning av kineser och andra grupper i och utanför Sverige som ser att deras kulturarv inte uppskattas.

Som Si Han, intendent på Östasiatiska, säger till mig:

– Slår de samman alla utomeuropeiska kulturers museer och flyttar dem från centrum till förorten är det inte integration, det är segregation.

De tre museerna kommer att mista sin identitet och deras långa historik försvinner. Samtidigt minskar utställningsytorna. Planerna är alltså en nationell tragedi, som det står i uppropet för att rädda Östasiatiska som nu över två tusen forskare och andra intresserade från hela världen har undertecknat.

Follin redovisar inte något underlag för sin glädjekalkyl. Men förslaget kommer att kosta fruktansvärt mycket pengar. Flytten kommer också att lamslå verksamheten under överskådlig tid.

Exakt vilka hafsverk rapporterna är framgår i en chockerande inlaga från fackrepresentanterna för Saco-S och ST till kulturdepartementet den 4 oktober. Där står: ”Vi vill påtala att underlagen som ni nu mottagit är partiska, brister i saklighet och kan därför ifrågasättas... Rapporterna saknar legitimitet från stora delar av personalens sida.”

 

Folk går på fotboll för att se Zlatan och inte killen från norra ståplats springa in på gräset.

 

Follin gjorde utredningen under sekretess. Facken förbjöds att kommunicera med och ta in synpunkter från medlemmarna. I stället förlitade sig ledningen på konsulter utan kunskap om verksamheten, och där merparten anlitades utan konkurrensutsättning: ”En övervägande majoritet av fackansluten personal anser att det är mycket lågt i tak i organisationen och det förekommer mobbning och kränkande särbehandling.”

I inlagan påpekas också att Ann Follins agerande inte är förenligt med den värdegrund som svenska staten ska stå för, ”särskilt i en myndighet som ska verka för tolerans och alla människors lika värde”.

Follin har alltså rätt när hon skriver i DN att ”diskussionen baseras på osakligheter”, om det är sina egna rapporter hon syftar på.

Follin skriver vidare mycket riktigt att Fastighetsverkets marknadshyror är ett jätteproblem. Men varför vill hon då hasta igenom ytterligare en smärtsam flytt som kan visa sig onödig? Östasiatiska har lägst lokalhyror av museerna. Det genomgick en kostsam renovering under 00-talet och är perfekt beläget på Skeppsholmen.

Den stora gökungen är, som Cecilia Lindqvist skrev i Expressen 8/10, Världskulturmuseet i Göteborg som slukar 42 procent av myndighetens budget och dras med tomma lokaler. Deras utställningar om hiv/aids, trafficking, hbtq-frågor och hiphop lockar inte folkmassorna. En seriös rapport hade fokuserat på att sparka ut gökungen. I stället är alltså risken mycket stor att vi får ett till fiasko som i Göteborg, och skattebetalarna får ett dyrt, tomt hus och magasinerade samlingar.

I andra anständiga demokratier tar man för givet att regeringen inte ska berätta för museerna vad de ska producera eller vilken historiesyn de ska ha. Men inte i Sverige.

Läser man Alice Bah Kuhnkes Kulturdepartements regleringsbrev för 2016 till Statens museer för världskultur verkar det som om ministern tror att Östasiatiska, Etnografiska och Medelhavsmuseet är namn på fredsbevarande insatsstyrkor. De får i uppdrag att bidra till utveckling i länder med bristande demokrati, med ”hållbarhet, rättighetsperspektivet och fattiga människors perspektiv i centrum”.

Follin levererar sina regeringsrapporter till ministern där museernas nya uppdrag blir att fånga upp den unga generationens vilja till att bidra till en bättre gemensam hållbar framtid. Myndigheten slår fast att kulturer är föränderliga och att ”kultur innebär rörelser i tid och rum”, samt utlovar ett smörgåsbord av fina fokusområden: resursfördelning i världen, klimat Agenda 2030, hållbar global utveckling, att vara mot världens orättvisor och så vidare.

Jämför gärna med amerikanska statliga Smithsonians uppdragsbeskrivning ”För ökning och spridning av kunskap”, ”The increase and diffusion of knowledge”.

Mer än så behövs inte.

Follin skriver i den nya organisationsplanen att museerna ska ”släppa tolkningsföreträdet” och låta publiken vara med och forma och påverka innehållet på museerna. Detta bygger på missuppfattningen att publiken vill se amatörer. Men folk går på fotboll för att se Zlatan och inte killen från norra ståplats springa in på gräset.

På museum vill jag ha utställningar producerad av ämneskunniga intendenter, för bara den kunnige kan göra det svåra lättbegripligt. Om jag längtar efter ogenomtänkta åsikter och moralismer loggar jag in på Facebook. Museer som släpper tolkningsföreträdet löper dessutom hög risk att kapas av mer eller mindre extrema intressegrupper som ser en möjlighet att få ut sina budskap på en statlig plattform.

De rapporter för Världskulturmuseernas framtid som kulturministern nu fått på sitt bord hör hemma i papperskorgen. Myndigheten bör få ny ledning. Den kan i enlighet med god svensk förvaltningstradition i samråd med relevanta forskare, personal och allmänhet presentera en ny plan för museerna.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.