Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kulturdebatt

Polisen förtrycker förortens musik

Foto: Anders Hansson

Svensk hiphopkultur trakasseras systematiskt av polisen på ett sätt som vore otänkbart med andra artister eller musikformer. Det är både kulturhämmande och rasistiskt, skriver Maja Bredberg.

Under rubriken ”Giganternas Grönan” har Gröna Lund samlat de största artisterna som uppträtt på dess konsertscen. Jimi Hendrix, Bob Marley, Eric Clapton, Elton John, Iggy Pop, Cornelis Vreeswijk och Janis Joplin för att nämna några.

Gemensamt för dessa artister är inte bara musikalisk talang utan även att de var eller har varit drogliberala.

Majoriteten av dem har både uppträtt höga och skrivit låtar om narkotika – musik som vi klassar som en viktig del av den moderna västerländska låtskatten. Att man som lyssnare kan uppskatta Jimi Hendrix ”Purple haze” eller Iggy Pops ”Lust for life”" utan att för den sakens skull ställa sig positiv till droger är i dessa sammanhang en självklarhet.

I dagens samhällsklimat åtnjuter dock inte alla kulturformer denna acceptans.

De senaste åren har Sverige haft allt fler incidenter där vissa kulturut­övare fått sina officiella framträdanden inställda på grund av att polis stämplat deras textinnehåll som drogliberalt. Textrader används i form av godtycklig bevisföring som grund för polisiära insatser. Polis har rekommenderat arrangörer att avboka artister – och dykt upp före, under eller efter framträdanden för att visitera och drogtesta både artister och åskådare.

Det senaste i raden av dessa tillslag skedde på just Gröna Lund i början av maj då skivbolagsetiketten Redline Recordings artister invigde nöjesparkens konsertsäsong (se DN Kultur 6/5 och 2/6). Redline är ett av Sveriges mest produktiva musikmaskinerier: deras artister toppar försäljningslistor och deras största musikvideor har visats uppemot 2,2 miljoner gånger på Youtube – i nivå med internationella framgångar som Robyns "Call your girlfriend" och First Aid Kits "Emmylou". Hyllningar från såväl musikkritiker som fans gör Redline till en musikmässig triumf från Botkyrka.

I polisens pressrelease, som kopierades av TT utan källkritisk granskning och publicerades av flertalet svenska tidningar, svartmålades Redlines konsert med rubriken "Mycket knark på Gröna Lund" och beskrevs som en "hiphop-fest" där "band med drogliberal inställning drog till sig en drogliberal publik".

Polisens stora tillslag ledde till att 52 personer greps misstänkta för narkotikabrott.

Även om alla de misstänkta skulle visa sig vara skyldiga utgjorde de 1 procent av cirka 5 000 besökare – helt i linje med Folkhälsoinstitutets årliga hälsoundersökning där 1 procent av svenska folket uppger att de använt cannabis den senaste månaden.

Ändå utmålas konserten av polis och medier som ett slags knarkfest.

Sedan 2001 har anmälningarna för just ringa narkotikabrott ökat kraftigt, enligt Brottsförebyggande rådet (Brå). De misstänkta är ofta unga män i storstadsområden och då gärningsman och offer är en och samma person i dessa brottsfall är ökningen av anmälningar främst ett resultat av polisiärt spaningsarbete och tillslag.

Trots att det enligt Philip Lalander, professor i socialpsykologi och citerad i DN Kultur (2/6), inte finns någon forskning som visar på samband mellan drogbruk och vissa musikpubliker, säger polisens Lotta Lutteman:

– Vi gjorde en bedömning utifrån vilka band som skulle spela.

Få delar av svensk kultur nagelfars så av vår poliskår. Det vore ju inte särskilt troligt att polisen skulle göra ett tillslag mot en av författaren Stig Larssons recitationer under förevändning att han skriver om sitt amfetaminmissbruk. Andreas Kleerup, som testades positiv för kokain på Grammisgalan 2009, har till skillnad från hiphopgruppen Labyrint, som rökte cannabis på Grammisgalan 2013, inte motarbetats av polis vid sina spelningar. Alexander Bard uttalar sig liberalt om droger, men turnerar och sitter i musikjuryer utan problem. Plura kan kokainkokettera fritt i tidningar och hans fängelsestraff följdes inte av ytterligare tillslag, utan han fortsätter laga mat i tv.

Svensk hiphop, med sin grund och sitt starka stöd i Sveriges för­orter, tycks tillsammans med reggae vara de ständiga undantagen där polisinsatser blir till faktisk censur av kulturen.

Men få protester finns att läsa på kultursidorna. Då flyttandet av Tintinböcker mellan Kulturhusets bokhyllor resulterade i ett massmedialt ramaskri om kulturcensur borde kulturetablissemanget även höja sina röster kring det absurda i att textinnehåll leder till polisaktioner.

Huruvida polisiära insatser av tillslagstypen, exempelvis Ravekommissionen, över huvud taget leder till att färre ungdomar prövar narkotika är en omdiskuterad fråga. Preventiva insatser bör framför allt utgå från ungas livsförutsättningar: uppväxtvillkor, skolgång, möjlighet till att få bostad och arbete. Enligt Brå finns det ingen korrelation mellan ökade anmälningar och ökat narkotikabruk i Sverige. Samtidigt som polisen prioriterar ringa narkotikabrott ligger grova narkotikabrott som lagförs alltjämt oföränderligt på några få procentenheter medan de narkotikarelaterade dödsfallen ökar.

I USA har "war on drugs" varit en stadig politisk paroll i många decennier. I dokumentären "The house I live in", som nyligen sändes på SVT, berättar experter hur den amerikanska narkotikalagstiftningen och polisens arbetsmetoder resulterat i att en överrepresentation av USA:s minoritetsbefolkning misstänks, grips och fängslas. Samtidigt är droger mer tillgängliga än någonsin i det amerikanska samhället.

Hur den svenska polisen arbetar för att undvika ett liknande resultat vore intressant att höra. Inte minst när en specifik musikgenre och dess anhängare blir misstänkliggjorda på det här viset – anmärkningsvärt därför att det både är kulturhämmande och rasistiskt. Värderingen som Edward Docherty, insatschef under tillslaget på Gröna Lund, uttrycker är bekymrande:

– Det är mycket tråkigt att årets första konsert på Gröna Lund drog till sig många som inte har något alls att göra på ett nöjesfält där många barnfamiljer och vanliga femkampare vistas.

Under tiden som "vanliga femkampare" kämpar vidare ostört på Gröna Lund engagerar sig Redlines artister, familjer och många fans i samhällsfrågor för att tillsammans med lokala organisationer belysa de ökande samhällsklyftorna, stoppa Reva och kämpa mot utförsäljning av hyresrätter i Stockholms förorter.

Att solidaritet är kärnan i deras musik borde polisen ha hört vid det här laget.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln sod det felaktigt att Frank Zappa varit drogliberal.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.