Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 19:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/kuslig-kina-krog-med-svavande-skelett/

Konstrecensioner

Kuslig Kina-krog med svävande skelett

Bild 1 av 2 Stillbild ur Lap-See Lams vr-verk ”Phantom banquet”.
Foto: Lap-See Lam
Bild 2 av 2 Installationsbild från Lap-See Lams "Phantom banquet" på Galerie Nordenhake.
Foto: Carl Henrik Tillberg

Lap-See Lam fiktionaliserar kinakrogens historier i sitt nya vr-verk på Galerie Nordenhake. Magnus Bons sugs genom väggar och golv i en illusoriskt övertygande interiör.

Det liknar en scen hos Haruki Murakami. Ungefär vid berättelsens klimax där huvudkaraktären befinner sig i en mystisk passage, klämd mellan minne och framtid. Innanför mina vr-glasögon breder en sargad restauranginteriör ut sig, och jag tycks sväva viktlös mitt i Lap-See Lams 3D-scannade kinakrog. Berättarrösten och ljudspåret gör intrycket av hennes vr-video ”Phantom banquet” mycket illusoriskt övertygande.

Tillplattade skelett rör sig i bildrummet som omfamnar mig totalt. Ett slags serverande spöken, låsta i ett ändlöst limbo. Den kusliga krogmiljön framstår som främmande – och ändå välbekant. En tygklädd stol med samma stofflighet som den jag sitter på framkallar en suggestiv dubblering av verkligheter. Jag sugs baklänges av en okänd kraft och kan passera obehindrat genom restaurangens väggar och golv. Ut i mörka rymden.

Lam har på kort tid fått mycket uppmärksamhet för sitt konstnärliga undersökande av Stockholms kinakrogar. Och ändå tar hon inte examen från Mejan förrän i vår. Familjen ägde en av krogarna, och hennes konst kan läsas som en utvidgad självbiografisk bearbetning.

Lap-See Lam, ”Phantom banquet ghost”.
Lap-See Lam, ”Phantom banquet ghost”. Foto: Carl Henrik Tillberg

Samma tematik finns i Lams tidigare film ”Mother's tongue” (i samarbete med Wingyee Wu), som ingår i den nya samlingspresentationen på Moderna museet (öppnar igen den 16 juni). Men redan nu går den att streama på Bonniers konsthalls hemsida. Det stora intresset för Lam beror väl delvis på det ovanliga ämnet, men också på verkens snygga finish. 

I ”Phantom banquet”, som i en annan version visades i november på den hypade biennalen Performa i New York, fortsätter Lam att fiktionalisera kinakrogens underliggande historier. En sittande figur i röda neonrör liksom några 3D-printade möbler ingår i utställningen, sneda och vinda som av ett fel i överföringen. De är ett slags följeslagare, materialiserade ur filmen.

Efter tio minuter löser vr-scenen upp sig och förtrollningen bryts. Plötsligt och lite snöpligt. Tekniken har Lap-See Lam redan, och jag blir inte förvånad om hon med tiden utvecklar ett lika komplext berättande som den japanske författaren.