Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/larmet-fran-kultursektorn-nar-sverige-stanger-en-bisarr-situation-for-oss-alla/

Kultur

Larmet från kultursektorn när Sverige stänger: ”En bisarr situation för oss alla”

Sophia Artin, teaterchef Galeasen.
Sophia Artin, teaterchef Galeasen. Foto: Magnus Hallgren

Slaget mot kulturvärlden är stenhårt när Sverige stängs ned på grund av coronaviruset. På måndagen satt dess företrädare i ett krismöte med regeringen. 

DN har besökt Teater Galeasen som häromdagen hade premiär på en storsatsning, men nu riskerar att stå tom i månader.

I fredags premiärspelades ”Irakisk Kristus” på Teater Galeasen i Stockholm. Kritikerna applåderade: ”Lysande teater”, skrev DN:s kritiker, ”resultatet är formidabelt” fastslog SvD om dramatiseringen av författaren Hassan Blasims novellsamling.

– Det är en exceptionellt stor satsning för oss, säger teaterchefen Sophia Artin när DN på måndagen besöker den nu ekande tomma teatern på Skeppsholmen.

– Det är nio skådespelare i uppsättningen och förstås löner till både ensemblen, det konstnärliga teamet, tekniker med flera. Jag räknade faktiskt kallt med att den skulle bli en succé eftersom texten, regin och ensemblen är så storslagen. 

Pågår det här lång tid kan det ju leda till att de mindre scenerna går i konkurs

Nu vet hon inte ens om den kan spelas igen före sommaren. På grund av risken för spridning av det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19 har teatern stängt ned. Beslutet är taget av hänsyn till besökare och anställda och gäller först och främst veckan ut, men sannolikt längre.

Sophia Artin.
Sophia Artin. Foto: Magnus Hallgren

Samarbetspartnerna Dramaten respektive Kulturhuset Stadsteatern har bidragit med tre av skådespelarnas löner. Sjuttio procent av biljetterna fram till mitten av april såldes dessutom i förskott.

– Alla biljetter kommer att återbetalas men precis som många andra fria teatergrupper måste vi nu vädja om att så många som möjligt av våra besökare stöttar oss ekonomiskt. Våra kostnader försvinner ju inte av att vi inte spelar den här pjäsen, säger Sophia Artin.

I hela Kultursverige är larmen höga kring vilka konsekvenser den nuvarande situationen kommer att få. Ett förbud råder för allmänna sammankomster över 500 personer men även mängder med mindre arrangemang har de senaste dagarna ställts in.

Privatteatrarna, som är beroende av intäkter här och nu, ser effekterna med omedelbar verkan. För Teater Galeasen utgör satsningen på ”Irakisk Kristus” en stor del av årsbudgeten – i höstas hyrde man till och med ut teatern för att spara pengar till pjäsen.

– Pågår det här lång tid kan det ju leda till att de mindre scenerna går i konkurs. Alla har väldigt små marginaler och lokalhyrorna måste förstås betalas. En utväg vore ju att Fastighetsverket, som vi hyr av, kunde tänka sig att frysa hyreskostnaderna, eller efterskänka. Men det har jag svårt att tro, säger Sophia Artin.

Sophia Artin
Sophia Artin Foto: Magnus Hallgren

Agneta Villman, vd på just nu stängda Maximteatern, ser också stora risker. Varje kväll som den aktuella föreställningen ”Katt på hett plåttak” inte kan spelas betyder det förlorade biljettintäkter på sammanlagt 300.000 kronor. Nu måste stöd komma så fort som möjligt, menar hon.

– Vi arbetar för att få en överblick över konsekvenserna. Den privata sfären behöver omedelbart stöd, om inte alla privatteatrar ska slockna helt inom några veckor, säger Agneta Villman.

När verksamheterna förlorar inkomster stoppas just nu även uppdrag på uppdrag för yrkesverksamma kulturarbetare. 

Marika B Lagercrantz är ordförande för Klys (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd) som samlar 14 medlemsorganisationer med nära 30.000 personer i den svenska kultursektorn. Hon beskriver en situation som snabbt blivit mycket allvarlig för de yrkesverksamma. 

– Så många av oss i kultursektorn faller utanför de reguljära stödsystemen. Nu är det akut för så många, när så mycket ställs in. Folk förlorar sina arbeten och inkomster. Jag får sådana rapporter från alla håll: dansare, skådespelare, musiker, journalister, fotografer, säger Marika B Lagercrantz.

Det kan bli en långvarig situation. Vad behöver ni för hjälp från statligt håll?

– Pengar för att folk ska kunna betala hyran och köpa mat. Hur ska vi annars klara den här situationen?

Marika B Lagercrantz.
Marika B Lagercrantz. Foto: Jessica Gow/TT

På måndagen var Klys och företrädare för några av de största medlemsorganisationerna, däribland Teaterförbundet, inbjudna till ett möte med kulturministern, arbetsmarknadsministern och socialförsäkringsministern. 

Timmarna före mötet sade Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet, till DN att han inte trodde att det stödpaket som finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade på måndagsmorgonen kommer att hjälpa människor inom kultursektorn i tillräcklig utsträckning.

– Det är väldigt bra åtgärder, men jag är rädd för att det missar våra medlemsgrupper. Det blir nog ett starkt stöd för tillsvidareanställda, som måste permitteras. Men för alla frilansare och visstidsanställda som plötsligt tappar hela sin inkomst är läget akut. Och de utgör infrastrukturen för hela kulturområdet, sa Simon Norrthon.

På mötet diskuterades ett par möjliga förslag, berättar han senare. Ett av dem är att egenföretagare eventuellt ska kunna permittera sig själva, ett annat att uppskov ska ges för inbetalningar till CSN.

– Mer pengar måste in i systemet. Frågan är hur de ska fördelas för att de ska träffa rätt. Det här är en kortsiktig kris för alla som nu bokas av, men också en långsiktig kris som handlar om branschens överlevnad.

Vi får ge dem respekt och vara ödmjuka inför deras utmaning att bevara vår demokrati

Enligt Marika B Lagercrantz ska Klys senare i veckan inkomma med fler konkreta förslag kring vad som kan göras.

– De arbetar hårt, våra ministrar och ansvariga i den här situationen. Vi får ge dem respekt och vara ödmjuka inför deras utmaning att bevara vår demokrati så länge det är möjligt i en krissituation, säger hon.

Amanda Lind (MP).
Amanda Lind (MP). Foto: Fredrik Persson/TT, Fredrik Persson/TT

När DN intervjuade kulturminister Amanda Lind (MP) i förra veckan hade hon inget besked om regeringen planerade ett särskilt stödpaket direkt riktat mot kultursektorn. På måndagen vidhåller hon dock att man inte utesluter framtida åtgärder.

– Jag och regeringen är medvetna om den mycket speciella situation som frilansare och egenföretagare inom kultursektorn befinner sig i. Det är en grupp som är väldigt ekonomiskt utsatt och ofta står utanför trygghetssystemen, säger Amanda Lind till DN.

– Vi fick beskrivningar på mötet om frilansande musiker och fotografer som fått se att samtliga uppdrag har försvunnit. Det är ett väldigt allvarligt läge. Regeringen har varje dag kommit med nya åtgärder och besked och vi kommer fortsätta att ta ansvar i den här situationen.

Kommer ni att presentera något stödpaket som är särskilt riktat till kultursektorn?

– Vi vänder på alla stenar och fortsätter att analysera möjliga förslag. Regeringen har i dag presenterat ett kraftfullt paket som ger stöd till näringslivet med anledning av coronaviruset. Det åtgärdspaketet kommer också att vara väldigt viktigt för många inom kulturen.

Simon Norrthon.
Simon Norrthon. Foto: Henrik Montgomery/TT

Simon Norrthon är även verksam som skådespelare på Dramaten. Teatern fortsatte spela de första dagarna efter förbudet mot sammankomster på över 500 personer, men höll stängt under helgen. Och nu fortsätter dörrarna att vara stängda, då en anställd har testats positivt för covid-19.

– Det kommer att ta tid för publikgrupper att återigen våga gå på konserter, teaterföreställningar eller idrottsevenemang i den omfattning man gjorde bara för några dagar sedan. Vi kommer att hämta oss men det kommer vara en jäkligt tuff period nu för att klara det rent ekonomiskt, säger Simon Norrthon.

På Teater Galeasen berättar Sophia Artin att hon inte utesluter att man kan tvingas hyra ut sina lokaler som kontorsplatser tills vidare.

Sophia Artin
Sophia Artin Foto: Magnus Hallgren

Skulle teaterhusen kunnat göra något annorlunda för att vara bättre rustade inför en sådan här katastrofal situation?

– Jag kan inte föreställa mig vad det skulle ha varit. Det här är ju ett sådant exceptionellt läge. Det är helt uppenbart i dag att vi i modern tid har fjärmat oss totalt från risktänkande. Det förvånar mig att vår beredskap är så dålig.