Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Lars Lerin skildrar Syriens förödelse: Går inte att blunda för

Ett av Sveriges mest älskade konstnärskap presenteras på Liljevalchs i sommar. I hundratals verk breder Lars Lerins akvarellvärld ut sig. Passionen och den tekniska briljansen står i centrum. 

“Lars eget paradis” – så kallar konsthallschefen Mårten Castenfors väggen i kaféet som tar form när DN besöker Liljevalchs dagarna innan vernissage. Paradiset, det är Lars Lerins fotografier på katter och hundar, som fyller golv till tak i salongshängning. En fin introduktion till Lars, säger konsthallschefen, men konstaterar samtidigt att de tre mörka landskapsakvarellerna i andra änden av rummet mer tydligt slår an tonen för utställningen.

– Vill man ha pippifåglar får man tänka om. Detta är en tuff och koncentrerad utställning med utblick mot världen, där jag velat ta bort allt sött och gulligt. Det ska bli spännande att se hur folk tar emot det, säger Mårten Castenfors. 

Lars Lerin ställer ut på Liljevalchs i sommar. Utställningen öppnar den 18 maj och visas till den 9 september.
Lars Lerin ställer ut på Liljevalchs i sommar. Utställningen öppnar den 18 maj och visas till den 9 september. Foto: Jonas Lindkvist

Fåglarna, ett av Lerins signaturmotiv, återfinns visserligen i en av de många utställningssalarna – men det är en allvarlig och sparsmakad Lars Lerin som Mårten Castenfors vill visa. En stramare presentation än konstnären själv troligen hade gjort, säger konsthallschefen, som givits fria händer att komponera utställningen, vars verk spänner mellan åren 2002–2018.

– Jag tog ut en hög målningar, sen fick Mårten välja och hänga. Det var skönt, en blir så hemmablind vet du, jag har svårt att själv se vad som kan vara intressant, säger Lars Lerin, på plats i Stockholm inför vernissagen.

Utställningsplanerna började skissas redan kring 2012 och när den stora presentationen nu blir verklighet hoppas Mårten Castenfors kunna befästa folkfavoritens konstnärliga kvalitet. 

– Om man är uppskattad av den breda publiken, så blir man illa ansedd av konstvärlden. Detta är mitt sätt att visa Lars Lerins storhet, hans tekniska briljans och hans passion. 

Läs mer: Akvarellproffset Lars Lerins konstskola gör skillnad 

– Visst blir jag glad om vi får många besökare, men det viktiga för mig är själva utställningen, att få göra en sån här utställning med Lars och på det sättet, säger konsthallschef Mårten Castenfors.
– Visst blir jag glad om vi får många besökare, men det viktiga för mig är själva utställningen, att få göra en sån här utställning med Lars och på det sättet, säger konsthallschef Mårten Castenfors. Foto: Jonas Lindkvist

Syriens förödelse fyller de två första hallarna, målningar över de i dag sönderslagna stadsmiljöer som Lars Lerin besökte innan kriget och som han senare återskapade i ateljén utifrån nyhetsrapporteringens bilder. 

– Det är en del av världen nu, som man blir konfronterad med dagligen. Det gick inte att blunda för.

Ett halvår ägnade konstnären åt dessa stadsvyer – han arbetar ofta så, Lars Lerin, löper linan ut med ett tema för att sedan gå vidare till nästa fält. Detta tematiska arbetssätt återspeglas också i utställningen, där lövskogarna, hamnmiljöerna och de dystopiska stadsmiljöerna tydligt grupperats. 

Sommarutställningen på Liljevalchs omfattar ett hundratal verk från perioden 2002–2018.
Sommarutställningen på Liljevalchs omfattar ett hundratal verk från perioden 2002–2018. Foto: Jonas Lindkvist

I skarp kontrast till krigets Syrien står bilderna i nästa sal, samtidsdokument av en helt annan sort: målningar av de tomma och stylade interiörer vi möter i bostadsannonserna. Ytterligare en dimension av det samtida folkhemmet skildras i en annan svit – vyer över gråa längor av hyreshus, med detaljer som vittnar om ett nytt Sverige: en orientalisk matta på vädring, rader av paraboler på fasaderna.

Kopplingen till Carl Larsson ligger nära till hands, en akvarellist och folkhemsikon från en annan tid, som Lars Lerin nyligen gick i dialog med i bokform. Men Lars Lerin skruvar på sig när jag för projektet på tal. 

– Det där började med en inbjudan att ställa ut på Carl Larsson-gården och jag kände mig kanske lite smickrad. Men jag upptäckte att jag inte tyckte så mycket om Carl Larsson, så det skar sig. Det blev en bok, men det är kanske inte den jag är mest stolt över. 

Andra bokprojekt har varit mer lyckosamma och Lars Lerin har under hela sitt konstnärskap idkat ett växelbruk mellan text och måleri. Utöver de många egna böckerna har dialogböckerna med andra konstnärer utgjort en fin kontrast till ensamheten i ateljén. Ett överlevnadsprojekt, kallar Lars Lerin till och med den nya bok som utkommer i dagarna, “Råskinn”, en brevväxling med Kerstin Högstrand.

Skrift och böcker är ett Lerinskt tema som också återfinns i utställningen. I flera av målningarna skiktas textsjok in och i ett helt rum breder arkivhyllor ut sig, med rader av pärmar, böcker och mappar. 

Att måleriet varit en väg ut ur mörkret har Lars Lerin vittnat om i många intervjuer och i ett Liljevalchs badande i ljus framhåller han tryggheten som en förutsättning för skapandet.
Att måleriet varit en väg ut ur mörkret har Lars Lerin vittnat om i många intervjuer och i ett Liljevalchs badande i ljus framhåller han tryggheten som en förutsättning för skapandet. Foto: Jonas Lindkvist

Också i den omfattande utställningskatalogen har texten en central roll, i form av 22 nyskrivna dikter av poeten Eva Runefelt. 200 målningar ingår i katalogen, tillsammans med fotografier av Mattias Lindbäck – allt genomsyrat av det mörker som återfinns både i Lerins bildvärldar och i konstnärsmytologin.

Att måleriet varit en väg ut ur mörkret har Lars Lerin vittnat om i många intervjuer och i ett Liljevalchs badande i ljus framhåller han tryggheten som en förutsättning för skapandet.

– Jag behöver en familj, ensam mår jag inte bra, då blir det bara ren kamp, säger Lars Lerin, som inför vernissagen har maken Manoel Marques på plats, tillsammans med de två små barnen.

Det är med andakt han emotser öppningen i den anrika konsthallen, men samtidigt blir vernissagedagens uppståndelse en stor utmaning. 

– Det blir att bita ihop och försöka klara av det. En sån där dag blir som ett rus nästan. 

Vilken plan har du för att kunna landa sen?

– Det blir att bara vara hemma. Jag ska gå till ateljén och måla, fortsätta där jag slutade.

Vad var det senaste du jobbade med där?

– Några värmländska landskap bara, rakt upp och ner. 

Fakta.Lars Lerin på Liljevalchs

Lars Lerin räknas till en av Nordens mest framstående akvarellister.

Sommarutställningen på Liljevalchs omfattar ett hundratal verk från perioden 2002–2018. Utställningen öppnar den 18 maj och visas till den 9 september.

Lars Lerin är född 1954 i Munkfors, där han också växte upp. Utbildad vid Gerlesborgsskolan och Konsthögskolan Valand i Göteborg. I dag bosatt på Hammarö utanför Karlstad. I Karlstad ligger också konstmuseet Sandgrund Lars Lerin, invigt 2012, med hans verk.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.