Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-04 13:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/lekfull-jockum-nordstrom-i-lund/

Konstrecensioner

Lekfull Jockum Nordström i Lund

Bild 1 av 5 Jockum Nordström med sitt skuggspel ”The Anchor Hits the Sand”.
Foto: Emma Krantz Skissernas Museum
Bild 2 av 5 Jockum Nordström, ”The Anchor Hits the Sand”, 2020.
Foto: Emma Krantz/Skissernas Museum
Bild 3 av 5 Jockum Nordström, detalj från skuggspelet ”The Anchor Hits the Sand”.
Foto: Emma Krantz Skissernas Museum
Bild 4 av 5 Jockum Nordström, ”Triumfbåge för halta”, 2016.
Foto: Johan Persson / Skissernas Museum
Bild 5 av 5 Jockum Nordström, ”Om dagen”, 2014.
Foto: Per-Erik Adamsson.

Den konstnärliga processen står i centrum för Jockum Nordströms soloutställning på Skissernas museum i Lund. En oemotståndlig pärla, tycker Magnus Bons.

Uppdatering 200624: Texten har tillfogats en rättelse

 

Jockum Nordström gjorde för några år sedan en ”Triumfbåge för halta”. Av hoplimmade tändsticksaskar. Plånen slitna och askarna klottrigt övermålade med färgkrita. Och på så sätt inplacerade i en murrig dåtid, som så mycket av hans verk. När jag ser den oansenliga lilla bågen på Skissernas museum ligger den ner och vilar i en monter. Nordströms utsökt lekfulla utställning ”Utan lykta” har just öppnat efter två månaders coronaförsening. 

Den skrangliga triumfbågen är egentligen en modell till en offentlig utsmyckning för ett bostadsområde på norra Djurgården. Väl på plats kommer bågen att vara gjord i infärgad betong och flera meter hög. Nu ryms den utan problem i ett par framsträckta händer.

Det är ju ingen slump att bågen är avsedd för halta, tvärtom är det ett uttryck för den innerlighet och solidaritet som löper genom Nordströms internationellt uppmärksammade konstnärskap. Det halta och lytta, det bräckliga och bortglömda – den del av våra liv som pågår i undanskymda vrår är hans kreativa jordmån.

Utställningen på Skissernas museum försöker gestalta den kreativa processen bakom konstverken och ger stor plats åt arbetsmaterial från konstnärens ateljé. Men skillnaden mellan skisserna och de färdiga verken är faktiskt inte uppenbar. Bilderna överlappar varandra, antingen de ligger halvfärdiga i montrar eller hänger inramade på väggarna. Och visar istället på den produktiva logik som Nordströms konst så starkt bär på. 

Där fungerar utställningen faktiskt som en ögonöppnare, för jag hade inte riktigt reflekterat över hur strukturerade hans verk ändå är, samtidigt som figurer och former tycks utgöra ett närmast självgenererande kretslopp. Jag utläser både mani och omsorg, ömhet och begär. Men misstänker också att det existerar en betydligt större röra som föregår den rätt städade oredan som utställningen presenterar.

Kanske avspeglas processen bättre i det rumsstora skuggspelet ”The Anchor Hits the Sand”, utställningens nav, som uppförts i två tidigare versioner men här visas för första gången i Sverige. Bara det verket värt en resa till Lund. 

Jockum Nordström, Installationsvy Utan lykta, 2020.
Jockum Nordström, Installationsvy Utan lykta, 2020. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum

Medan utställningen i övrigt flödar i ljus, råder ett behagligt mörker inne hos skuggspelet. Mot en tunn pappersvägg framträder och försvinner i maklig takt en salig blandning siluetter av gummor och gubbar, krabbor och spelkort. Skepnader som dras ut till oformliga skuggor och utför sin märkliga dans på den ljusskiftande och färgväxlande ytan. 

Verket går att se från båda sidor, så från baksidan betraktar jag fascinerad och rörd hur mekaniken fungerar med alla långsamt snurrande och upphängda former. Snarare än att avslöja en hemlighet förstärks magin. Till skuggspelet hör också ett suggestivt soundtrack gjort av manipulerade inspelningar från gamla stenkakor. Förvrängda melodier som spelas baklänges och bokstavligen sätter tonen.

Nog för att myllret föder bildmöjligheter hos Nordström. Men det är en kartläggning han utför, en friläggning av en oförutsägbar ordning. Som behöver kompositionen för att överhuvudtaget bli synlig. I collagen använder han ofta förenande linjer, arbetar med urklippta streck eller smala fält som leder ögat vidare. Likt pilar pekar de från ett ansikte till ett annat, från en koncentrerad punkt till nästa. 

Skissmaterial av Jockum Nordström
Skissmaterial av Jockum Nordström Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum

Nordström viker papper till loppor, barndomens primitiva origami, och kallar dem ”Felstavning” eller ”Krage”. Vissa verk består av stora färgade ytor helt utan figurativa händelser, endast laddade av tomhet. På enkla men eleganta podier framkallar pappobjekten en förtätad minneskonst impregnerad med tid och material.

Längst in finns också ett rum med andra konstnärers verksmodeller. Inför utställningen har Nordström botaniserat i museets magasin, och bland annat funnit en fontän av Edvin Öhrström, Elli Hembergs vindskydd och ett träbygge av P O Ultvedt. Urvalet anknyter nära till färgtonerna och taktiliteten i hans egen konst.

Ett intressant tillägg till en utställning som i sig är en oemotståndlig och rar pärla. 

Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod fel årtal och fotograf i bildtexten i en bild. 

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt