Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Leo ”Kinesen” Carmona: ”Den här skivan var skitjobbig att göra”

Leo ”Kinesen” Carmona sitter fängslad på Skänningeanstalten. Han utbildar sig för att i framtiden ta hand om ”knasbarn från orten” men har också fortsatta planer för Kartellen utan Sebbe Staxx.
Leo ”Kinesen” Carmona sitter fängslad på Skänningeanstalten. Han utbildar sig för att i framtiden ta hand om ”knasbarn från orten” men har också fortsatta planer för Kartellen utan Sebbe Staxx. Foto: Paul Hansen

Hiphopkollektivet Kartellen har släppt sin sista skiva med Sebbe Staxx som frontfigur. Med ”Slutpläderingen” avslutas en era – men det är inte slutet för Kartellen. DN har träffat Leo ”Kinesen” Carmona på Skänningeanstalten och pratat om vad Kartellen gjort för svensk musik, ”orten” och framtiden.

I besöksrummet har fönstren frostade rutor. Efter att vi gått igenom en flygplatsliknande säkerhetskontroll sitter vi vid pulpeter i det lilla rummet. En termos med kaffe och en papptallrik med tre sorters kakor står framför oss. En väktare kommer in med två portabla överfallslarm: ”Alla besökare utifrån ska ha tillgång till ett.”

Här, på Skänningeanstalten utanför Mjölby, avtjänar Leo ”Kinesen” Carmona ett livstidsstraff för anstiftan till mord. Hit flyttades han, via Kumlabunkern, för ett år sedan, från den högriskanstalt i Åbo där han suttit sedan han dömdes 2004.

– Han där ute sa att jag skulle säga till er att det är Gnaget som gäller i fotboll, skrattar Leo Carmona när han blir insläppt i besöksrummet.

Han tackar nej till kaffe och skämtar om att chokladkakorna som kriminalvården bjuder på är ”fett äckliga”. Samtidigt som han sätter sig ner mitt emot oss ber han om ursäkt för att han är så snuvig.

– Jag har haft problem med mitt immunförsvar i två år, sedan flytten till Sverige. Jag satt ju inlåst 20–22 timmar om dygnet innan, så att flyttas hit blev som att man släppt ut en hund som varit inlåst i sex år mitt på Odenplan.

I början var vi fyllda av hat. Jag mådde dåligt över att sitta inne och kanaliserade det genom musiken.

Han mimar en flåsande hund.

– Jag får alla möjliga sorters virus, och jag gick helt in i väggen av flytten.

Leo ”Kinesen” Carmona grundade hiphopkollektivet Kartellen 2008 från sin cell i fängelset i Åbo. Han ville göra ”musik för orten” och använda musiken som terapi för den bitterhet han kände mot myndigheter och rättsväsende efter domen. Men han behövde någon som kunde vara gruppens ansikte utåt. Genom en insmugglad telefon bad han sina vänner leta efter någon med tillräckligt streetcred för att kunna fronta gruppen.

– Men det fanns ingen i orten som hade det. Alla tyckte det var löjligt med svensk rap då. Folk skrattade åt oss, och sa att det inte skulle fungera.

Foto: Karl Henrik EdlundPå avvägar hittade Leo Carmona Sebastian Stakset (bilden), som gick med i gruppen som ”Sebbe Staxx”. Och därifrån är Kartellens framfart i det svenska musiklandskapet hiphophistoria.

– Det var tack vare oss som orten började lyssna på svensk hiphop. Vi blev älskade för att grabbarna tänkte ”shit – äntligen någon som pratar vårt språk och förstår vår vibe”. Samtidigt tänkte alla kaffelatterappare, mediefolket och hiphopmaffian att ”Vad fan är det här för någonting?”

För Leo Carmona har musiken varit terapi. Och genom skivorna har lyssnarna fått följa en grupp som gått från hat och bitterhet till ånger och kamplust.

– I början var vi fyllda av hat. Jag mådde dåligt över att sitta inne och kanaliserade det genom musiken. Uppenbarligen mådde många andra där ute minst lika dåligt, och kunde kanalisera sin frustration genom vår musik.

Med sin hårda framtoning fick Kartellen snabbt en grupp trogna lyssnare. Men de fick också stark kritik för sin våldsförhärligande retorik och medlemmarnas kriminella bakgrund. Leo Carmona säger i dag att han var grovt kriminell, och att han ångrar att det stod i vägen för Kartellens politiska budskap.

– Misstaget vi gjorde var att vi droppade mycket politik, men på fel sätt. Vi lade in massa ”horunge”, svärord och ortensnack, och så var vi själva grovt kriminella. Politiker och medier reagerade på orden och oss i stället för budskapen. Men jag skiter egentligen i dem, så länge orten gillar det så mår jag hur bra som helst.

Sedan den där första tiden har inställningen till Kartellen förändrats. Lyssnarkretsen har breddats och i dag sjunger tioåringar i Vasastan på låtar som ”Mina områden” och ”Svarta duvor, vissna liljor”. De där ”kaffelatterapparna” gör Kinesen själv business med.

– Vi är bredare i dag, man kan nog säga att vi har blivit snällare. Men jag tycker bara det är roligt om fler vill lyssna.

Men hardcorefansen hänger med, trots ett ”snällare” Kartellen:

– Våra fans tycker att vi har varit lojala. Jag började rappa från ett kriminellt perspektiv men har förändrats som människa under tiden. Allt går så fort på gatan, men sitter man inlåst i en bunker blir man filosof. Jag satt i min bubbla och analyserade och kom på att det kriminella inte var värt. De där ute blev mördade, blev kolatorskar eller började blåsa varandra. Allt var bara smuts.

Vad tycker fansen om förändringen?

– De har sett att vår utveckling har varit genuin. Vi skulle ha kunnat hålla kvar vår gatugrej för pengarna, men det har inte ens funnits i våra tankar. Vi har inte sålt oss – vi gör ingen skivbolagsbullshit.

– Samma sak med Sebbe, folk har respekterat att han har blivit kristen, och han har inte fått skit för det av fansen.

Att Sebbe Staxx har blivit starkt troende är dock något som har förändrat verkligheten för Kartellen drastiskt. Och som gjort arbetet med den nya skivan jobbigare än vanligt.

– Den här skivan var skitjobbig att göra. Sebbe ville inte rappa om politik för att han blivit troende, och jag är alltid genompolitisk i min musik. Han var ambivalent, och ena dagen kunde han rappa om en sak, nästa dag kunde han inte det.

Efter att de skrivit nästan hela den skiva som då skulle heta ”Fulkultur” bestämde sig Sebbe för att skivan skulle bli hans sista med Kartellen. Han hade inte det hatet som behövdes i sig längre, menade han. Skivan bytte namn till ”Slutpläderingen” och blev en sammanfattning av Kartellen.

– Sebbe har haft problem med sig själv ett bra tag. Han har vacklat, och Kartellen har hjälpt honom mycket – men för att komma i mål med sitt nya liv är han tvungen att lämna Kartellen. Jag förstår honom för det, säger Leo Carmona.

Bara veckor innan skivan skulle släppas kom ytterligare en vändning. Sebbe Staxx hoppade av Kartellen med omedelbar verkan. Alla spelningar och hela promotionarbetet försvann med honom.

– Sebbe sa att han fick en uppenbarelse från Gud att han skulle hoppa av Kartellen direkt. Och vem är jag att argumentera mot Gud och säga: ”Äsch, skit i honom. Kör på.”

Han skrattar, men erkänner att det var ett hårt slag.

– Det var onödigt dramatiskt. Det är inte normalt att kliva av innan skivan är släppt. Jag fick rensa efter honom, och var irriterad. Men det är inte första gången jag är det. Jag är van att rensa skit.

Allt går så fort på gatan, men sitter man inlåst i en bunker blir man filosof.

Att Sebbe Staxx avhopp skulle betyda slutet för Kartellen vill inte Leo Carmona kännas vid.

– Kartellen som plattform lever helt klart vidare, men det är liten chans att det blir så stort som det varit med Sebbe. Jag kommer att hjälpa en rappare, Näbil Hämäläinen, som Sebbe tog in. Det är en principsak att han kommer att få använda sig av Kartellenplattformen. Och jag fortsätter med musiken, ett tag i alla fall.

Men inte för evigt. Leo Carmona har börjat studera socialpsykologi och vill få sitt straff tidsbestämt för att i framtiden kunna öppna ett hvb-hem för ”knasbarn från orten” där han menar att hans expertis behövs. Efter flytten från Finland där han bara hade text-tv att titta på följer han nu de utsatta områdenas utveckling med oro.

– Om jag skulle ha börjat min kriminella bana i dag hade mitt liv varit helt annorlunda. Kartellens analyser har alltid utgått från hur situationen i orten såg ut när jag åkte in – men nu behövs en ny analys. Och jag kommer göra en med Näbil nu till exempel.

Det är stor skillnad alltså?

– Det är markanta skillnader. I dag börjar ungdomar i de mest utsatta områdena med våld och knark direkt. De försöker vara tuffa gangsters. Det finns unga killar som försöker mörda någon för att få den personens status eller som skjuter varandra för några gram. Så intervjuas någon i tidningen och säger att ”det är bara femtio personer i Rinkeby som förstör”. Men femtio stycken kan dra med sig fem hundra. Tyvärr, det är så det ser ut. Om man är en social människa kan man lätt bli indragen, och det är dem man ser upp till. Det handlar inte om att man är en sämre människa: men man stjäl, det är normalt, man slåss, det är normalt. Sverige har gjort ett stort misstag, både sossar och moderater.

Vad är misstaget?

– Segregation. De här områdena har stora socioekonomiska problem, och så tror man att fler poliser ska lösa problemet, men det går inte. Allt är dubbelmoral. Alliansen säger att människor som kommer till Sverige inte vill bo i deras områden, att de vill tagga till Rinkeby. Men det är bullshit, högerområdena vill inte ta emot dem. De skulle komma direkt om de informerades om hur situationen var. Jag kommer ihåg hur mina föräldrar resonerade på flyktingförläggningen när vi kom från Chile – de ville till ett bra område: Och så hamnar vi i Jordbro.

Han slår ut med armarna. Trots oron för situationen utanför fängelset är han spänd på att komma ut.

– Det är tragiskt men spännande. Det blir roligt att se hur man kan förbättra saker och ting. Jag kommer säkert att bli mer deppig, men det är bra att Sverige nu verkar vilja ställa om och göra rätt. Tyvärr är den här generationen, de här grabbarna som skjuter varandra, redan en förlorad generation. Vi kan bara göra om och göra rätt.

Under tiden i fängelse har Leo Carmona börjat intressera sig för siffror och statistik. Han läser allt han kan om klassklyftor, utanförskap och segregation.

Hade du tänkt likadant som du gör i dag om du inte dömts?

– Definitivt inte. Jag hade kanske varit död. Jag måste ändå vara glad, och det kan låta sjukt, men jag måste ändå glädja mig åt det här straffet. Jag har förändrat hiphopscenen i Sverige här inifrån, varit en nagel i ögat på de där borgarna och irriterat dem hela tiden med min musik, och jag har förändrats i mig själv.

Han skrattar, men blir snabbt allvarlig.

– Det som är tråkigt för mig är att jag inte upplevt det vi gjort. Jag har suttit här och läst tidningar och recensioner, men det är bara text. Jag kan bara föreställa mig omfattningen av det vi skapat. Jag hoppas kunna få permissioner snart så jag kan åka ut till orten och få lite kärlek.

Ångrar du saker?

– Det är klart att jag ångrar, jag ångrar fett med grejer. Jag har fan skrivit två skivor om det, säger han och ler igen.

– Och det sista ordet är inte sagt. Inte när det kommer till gaturap.

Foto i text: Karl Henrik Edlund

Fakta. Kartellen

Hiphopgrupp som bildades 2008 av Leo ”Kinesen” Carmona från fängelse i Åbo. Sebbe Staxx har varit gruppens frontperson.

Kartellen debuterade 2009 med ”Programrebeller”. Därefter har de släppt ”Kartellen är här mixtape” (2009), ”Reflektion” (2011), ”Ånger & kamp” (2012) och ”Ånger & kamp del 2” (2013).

Nya albumet ”Slutpläderingen”, som släpptes 11/6, är det sista med Sebbe Staxx som frontman för gruppen. På nya skivan gästas Kartellen av bland andra Silvana Imam, Abidaz, Daniel Adams-Ray och Cherrie.

• Exempel på kontroverser kring gruppen:

2013 valde Sveriges Radio att plocka bort låten ”Svarta duvor, vissna liljor” från sina spellistor då den kunde strida mot SR:s krav på opartiskhet. Man reagerade bl a på textraden ”dunkar Jimmie gul och blå” som sjöngs av Timbuktu. Låten fick fortsatt spelas om innehållet kommenterades.

2014 avbokade festivalen Peace & love Kartellen efter att Dalarnas tidningar hotat att avbryta sitt sponsorskap på grund av Kartellenmedlemmarnas kriminella bakgrund. Efter avbokningen hoppade flera artister, bl and andra Stefan Sundström och Ebbot Lundberg, av festivalen. Något som fick Peace & love att be om ursäkt och åter bjuda in Kartellen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.