Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Årets bästa tv-spel har fått sitt ljud från en död människas kranium

Krönika. Tv-spelet ”Inside” suger in spelaren i en unik atmosfär. Det hjälper att det är ljudsatt med toner som har körts genom ett mänskligt kranium och en svärdslukares mage.

De första sekunderna i ”Inside” ger inte några ledtrådar till vad spelet ska handla om. Här finns ingen bombastisk introduktionsfilm eller speakerröst som förklarar bakgrunden. En liten pojke i röd tröja ramlar ned för en slänt, vinden susar och löven knastrar när han når marken.

Lyssnar man noga så hör man pojkens stressade andetag, inte flåsande men som att han är jagad och rädd. Sedan fortsätter han genom en skog och in i en bisarr fabrik. På vägen radas kluriga pussel upp som måste lösas för att han ska ta sig vidare.

Precis som i föregångaren ”Limbo” (2010), också utvecklat av den danska indiestudion Playdead, finns inte ett ord av dialog i ”Inside”.

Resultatet blev dämpade, avlägsna ljud som borde ligga nära det ett ofött barn kan höra inne i sin mamma.

Däremot betyder andra ljud än röster massor för upplevelsen. Det ska spelas med volymen på max, gärna med täta hörlurar så varje nyans framgår. Ljudbilden växlar mellan skogens karga susning till diffusa maskinljud i fabriksmiljön och det dämpade, lätt klaustrofobiska när man befinner sig under vatten. Allt samspelar perfekt med den nedtonade grafiken.

Den är så detaljrik att man vill spela om det så snart man är färdig. Gärna med lite högre volym den gången.

Två kompositörer signerar ”Inside”: Dels SØS Gunver Ryberg, en av de senaste årens mest intressanta producenter av elektronisk musik, vars skapelser låter som techno nedgrävd i ett grustag. Man har kunnat höra henne på Fylkingen i Stockholm och på fjolårets Norbergfestival. Det är hennes svepande ljudmattor som står för mycket av spelets atmosfär.

Den andra är Martin Stig Andersen. Hans sätt att skapa ljuden är direkt bisarra. Han fascinerades av experiment på Stanforduniversitetet där forskare studerade skillnaden mellan hur ens egen röst låter när man talar och hur den låter för andra. Hur den låter inne i ens eget huvud, med andra ord.

En del av ljudet från ens egen röst kommer direkt från vibrationer i käken och skallbenet, inte via öronen. Det ville kompositören efterlikna.

Så han köpte ett mänskligt kranium och ett löst käkben, monterade upp dem och kopplade in ljudutrustning som skickade elektroniskt genererade ljud som vibrationer direkt in i dem.

Ja, det finns bilder. Ja, det ser fruktansvärt ut. Men resultatet är otroligt.

Foto:

”Man kan säga att det fungerar som ett filter”, säger Martin Stig Andersen till spelsajten Killscreen.

Skulle man lägga örat mot skallen när vibrationerna går genom den skulle man höra ljuden studsa i hålrummet där hjärnan hade funnits på en levande människa, noterar sajten vidare.

Andra ljud kommer från en riktig människas insida. Andersen kontaktade en svärdslukare, fick honom att svälja en mikrofon och började spela in.

Dels fångade han in kroppens egna ljud, hjärtat som slår och bruset som en mikrofon tydligen hör inne i en mage. En av spelets mest stressiga scener är ljudsatt med hjärtrytmen som den låter inifrån kroppen.

Dels så riktade han ljud mot magen och lät buken bli ett analogt filter. Resultatet blev mjukt inlindade, avlägsna ljud som borde ligga nära det ett ofött barn kan höra inne i sin mamma.

”Inside” handlar mycket om att vara instängd och försöka ta sig ut. Ljuddesignen omfamnar det perfekt och bidrar till att göra det till det bästa spelet på mycket, mycket länge.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.