Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 05:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/livlig-och-lyrisk-frojd-med-elitensemble/

Konsertrecensioner

Livlig och lyrisk fröjd med elitensemble

Giedre Slekyte dirigerar Radiokören i Berwaldhallen
Giedre Slekyte dirigerar Radiokören i Berwaldhallen Foto: Arne Hyckenberg

Att uppleva den tyska romantiken med en elitensemble som Radiokören är en fröjd. Giedre Slekyte hanterar körverken livligt och lyriskt, skriver Camilla Lundberg.

Körtraditionen i Baltikum är väl så stolt som vår svenska, kanske till och med stoltare. I vart fall mycket annorlunda. Här finns ett starkare samband med folklig konst, i synnerhet vad den nutida körmusiken beträffar. De färgstarka litauiska kompositioner som Radiokören presenterade under gästande dirigenten Giedre Slekyte har få motsvarigheter i svensk körmusik. De enstaka exempel som kommer för mig finns hos kompositörer som Jan Sandström och Karin Rehnqvist.

Med fantasifulla ljudeffekter, stunsig rytm och hypnotisk suggestion kan de mest märkvärdiga texter sjungas fram. Som skrikande gäddor, växande metspön och sjungande kräftor – företeelser ur den litauiska traditionen av mirakelsagor. Eller galopperande ballader om otrogna älskare eller vardagsbestyr i urgammal kanonform, så kallad sutartin. Rätt vad det är sjungs det ikoniska fagottsolot ur ”Våroffer” – jo, Stravinsky plockade friskt ur den ryska och östeuropeiska folkviseskatten.

Den inledande ”Aquarelle” av Juste Janulyte var däremot av gängse, förutsägbart modernistiskt snitt. Hon låter kören sjunga skavandes med stängda munnar vilka sedan öppnad i vokaliser för att åter slutas. Jaha. Då är de folkliga, ofta humoristiska sångerna betydligt intressantare.

Halva konserten ägnades rejäl tysk romantik av märkena Mendelssohn, Reger och Brahms, välkänd bland svenska körer. Att uppleva den med en elitensemble som Radiokören är både en fröjd och viktig benchmarking. Särskilt de harmoniska finesserna kan gå förlorade med aldrig så duktiga amatörer – här underbart glasklara.

Giedre Slekyte är inte i första hand kördirigent; hon har gästat flera svenska symfoniorkestrar och dirigerar i vår ”The Handmaid’s Tale” på Köpenhamnsoperan. De tyska körverken hanterade hon livligt och lyriskt med energisk plastik. Fast för Brahms mäktiga ”Fest- und Gedenksprüche” hade jag önskat mera pompa och en fördubblad Radiokör.