Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-28 00:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/lizzie-scheja-fiktionen-blev-verklighet-i-och-med-tredje-riket/

Kultur

Lizzie Scheja: Fiktionen blev verklighet i och med Tredje riket

Ur filmen ”Die Stadt ohne Juden”. Foto: Stumfilm från 1924 av Hans Karl Breslauer

På Konstakademien i Stockholm är det den 22 januari svensk premiär för ”Die Stadt ohne Juden” med Olga Neuwirths musik, spelad av Kammarensemblen och dirigerad av Christian Karlsen. Arrangör är Lizzie Scheja, vd för organisationen Judisk kultur i Sverige.

Vad är detta för ett projekt? 

– ”Die Stadt ohne Juden” är en stumfilm från 1924 av Hans Karl Breslauer. Den är en av de mest förebådande och provocerande filmerna som gestaltar ett Wien där judarna tvingas lämna staden på grund av våldsinriktad antisemitism. I decenniet därpå förvandlas fiktionen till verklighet i och med Tredje riket. 

Så musiken är komponerad speciellt till denna film?

– Ja, Olga Neuwirth insåg att hon ville göra det, inte bara för att hon är en österrikisk-judisk tonsättare, utan också för att hon är en av ”de andra österrikarna” – de få artister och intellektuella som har en kritisk hållning till vad som händer i Österrike och Europa dessa dagar. 

Lizzie Scheja, vd för judisk kultur i Sverige. Foto: Karl Gabor

Vad önskar du ska hända i salen under föreställningen? 

– Jag hoppas att publiken påverkas både emotionellt och intellektuellt. Känslomässigt på grund av de estetiska aspekterna. Filmen är en av de få expressionistiska filmer som finns kvar från den perioden och Olga Neuwirths uttrycksfulla musik är framförd live. Intellektuellt för de reflektioner detta väcker, det fasansfulla ämne som senare blev verklighet.