Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Ljud- och e-böcker lyfter bokförsäljningen

Foto: Alexander Mahmoud

De digitala abonnemangstjänsterna i Sverige ökade sin försäljning med 36,9 procent under första halvåret i år. Därmed ökar bokförlagens försäljning trots att de fysiska bokhandlarna fortsätter minska sina intäkter.

Bokförsäljningen i Sverige ökade med 6,2 procent i kronor räknat under det första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året, enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. 

Läs mer: Storytel gynnar Bonniers genom ”guldkantat” avtal – konkurrentförlagen rasar 

Förklaringen till uppgången är att försäljningen har ökat starkt i digitala abonnemangstjänster och i internetbokhandeln. Digitala abonnemangstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory har ökat sin försäljning med 36,9 procent, i kronor räknat. Under samma period har internetbokhandeln (ihopslagen med bokklubbar) ökat med 7,5 procent.

För den fysiska bokhandeln går det inte lika bra. Där minskade försäljningen med 5,2 procent och i dagligvaruhandeln dök bokförsäljningen med 5,8 procent.

DN tipsar: Här är sommarens 33 bästa ljudböcker 

”Allt större andel av bokförsäljningen sker digitalt. Nu är knappt fyra av tio böcker som konsumeras i Sverige sålda i digitala abonnemang”, säger rapportförfattaren Erik Winberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.