Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-02 18:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/lorentz-realiserar-sin-vision-med-en-mognare-mellanskiva/

Skivrecensioner

Lorentz realiserar sin vision med en mognare mellanskiva

Lorentz Berger står ännu fast förankrad i samtiden.
Lorentz Berger står ännu fast förankrad i samtiden. Foto: Fredrik Andersson Andersson

På den avslutande delen av vad Lorentz nu kallar en trilogi har han producerat det mesta själv, med syntar, mollackord och få utflykter utanför den ekokammare som uppstått kring svensk hiphop.

Att han som kallats ”2010-talets Håkan Hellström” släpper nytt samtidigt som originalet känns som en tanke. När Lorentz slog igenom som soloartist 2014 hyllades han som det mest moderna i svensk pop. Medan den göteborgske megastjärnan befinner sig långt bakom karriärens kreativa puckel står den tjugoåttaårige stockholmaren ännu fast förankrad i samtiden. Men ”Krig och fred” känns ändå som en mellanskiva.

Han beskriver den själv som slutet av en trilogi. Där de två första albumen kretsade kring ungdom är sista delen mer grundad. Här finns en känsla av realiserad vision. Lorentz har producerat nästan allt själv, med syntar och mollackord i centrum. Samtidigt saknas nytänkandet. Ljudmässigt rör det sig sällan utanför den ekokammare som på sistone uppstått kring svensk hiphop. Varför någon ska välja honom före exempelvis Yemi eller lika albumaktuelle Yung Lean är dessvärre svårt att se.

Bästa spår: ”MCR”

 

Läs fler musikrecensioner av Sara Martinsson, till exempel om den nytrendiga virtuosen Thundercat.