Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-29 04:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/lotta-o-den-digitala-varldens-storsta-framsteg/

KULTUR

Lotta O: Den digitala världens största framsteg

Foto: Anette Nantell

Det kom plötsligt glada reklambilagor om hur lätt det är att komma i gång med det digitala även om man är äldre. Så mycket i livet kan bli enklare!

Och visst är det helt osannolikt roligt med allt som går att hitta digitalt, när man kan rota i arkiv eller få kontakt med folk på andra sidan jorden. Allt som går mycket fortare med hjälp av datorerna.

När de fungerar, alltså.

Den här våren har det också blivit mycket tydligt att den digitala världen är något helt annat än verkligheten. Den psykiska ohälsan ökar i coronans spår, men jag misstänker att en del av den beror på att vi sitter för mycket vid datorn. Frustrationen är enorm efter trehundranittiofyra knapptryckningar, sextiotre omstarter och åtta frustrerande samtal med supporten. Man börjar förstå att ungdomar blir konstiga av sina datorliv.

Dessutom är de flesta av oss som taffliga bönder på marknad i den digitala världen, och bondfångare finns det gott om. (Det handlar inte om ålder. Många ungdomar blir lika lurade som äldre.)

Men väninnan, som inte går på vad som helst, blev misstänksam och rådfrågade en släkting.

Häromveckan ringde en väninna till sin support, bredbandet trasslade. Jo, förklarade den förbindliga ynglingen, hon behövde bara skaffa ett dyrare avtal så skulle allt ordna sig.

Jag kände igen situationen, fast själv brukar jag mest få höra att det nog är min datorutrustning som är för gammal (själv är jag för gammal för att ödsla tid på saker som fungerar dåligt).

Men väninnan, som inte går på vad som helst, blev misstänksam och rådfrågade en släkting. Och si: vips var felet åtgärdat, för det var ett mycket enkelt fel.

Hon kommer inte att ringa sin support igen om hon kan undvika det, hon tycker att telefonförsäljare är tråkiga. Särskilt om man har tänkt sig att prata med supporten.

Det brukar för all del inte heller vara så lätt: min egen bredbandsleverantör brukar inte svara i telefon.

Väninnan är långtifrån ensam, men de flesta av oss muttrar ganska tyst om allt tekniktrassel. I stället sitter folk hemma och känner sig dumma, och tror att de inte gör rätt och inte har fattat. Och så håller vi tyst, skäms och betalar ännu mer.

Det talas för lite om det mest framgångsrika i den digitala världen: marknadsföringen. Visst är det en rätt oslagbar bedrift att få kunden att anklaga sig själv för att varorna är defekta?

Ämnen i artikeln

Kåserier

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt