Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-14 18:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/lotta-o-pa-besok-pa-foretaget-virtual-flowerpots/

Kultur

Lotta O: På besök på företaget Virtual Flowerpots

Foto: Sam Stadener

Kåseri. Vi har besökt Svenska blomkrukeverken, som DN:s  Red Top skrev om 1974. Mycket har förändrats.

Vi bestämde oss för att besöka Svenska blomkrukeverken, som DN:s mästerkåsör Red Top skrev om på sjuttiotalet. Företaget visade sig numera heta Virtual Flowerpots. 

Det är viktigt att värna om engelskan, den riskerar ju alldeles att tappa mark annars.

Receptionen på Virtual Flowerpots hade outsourcats till Uzbekistan, där receptionisternas löner är lagom små för nutida svenska vinstkrav. Men vår ciceron, konsulten Virgil på marknadsavdelningen, väntade på oss. Han talade entusiastiskt om en skola i världsklass, tills han kom på var han befann sig. Det var i går han hade varit på en friskolas marknadsavdelning.

Virtual Flowerpots var fullt av glada, unga människor som hela tiden presenterade sig för varandra. Vi måste ha sett undrande ut, men Virgil förklarade att dagens timanställda måste byta arbetsplats så ofta att de inte minns några namn. Ibland mindes de inte riktigt var de var heller, som Virgil själv.

Högst upp i huset satt omvärldsanalytikerna, som talade allvarligt om varumärkesoptimering och innovationsprojekt. Vi är i framkant, sa en som hette Bill. Optimering är just vad det är, sa en annan som hette Bull.

Under dem satt en stor avdelning och bevakade sociala medier. De läste på Twitter, Instagram och Facebook och höll noggrann uppsikt över alla kattvideor. Några skapade yngre alias åt sig, för att bättre kunna bevaka ungdomarnas nätliga tillhåll. Stor förvirring uppstod när de råkade bevaka varandras påhittade konton.

På våningen under satt de tekniska utvecklarna och talade om appar och program som var helt nödvändiga men skulle vara uråldriga redan innan de var färdigutvecklade

Sen kom en riktigt stor avdelning med oroliga medelålders mellanchefer, som förskräckt genomförde allt som de yngre föreslog för att inte komma på efterkälken. Sen kom förstås marknadsavdelningen och administrationen och HR-gruppen som var mästare på att konstruera medarbetarundersökningar där alla svar blev positiva.

Förbryllade kom vi ner till entrévåningen igen och frågade lille Virgil var avdelningen var som producerade digitala blomkrukor. Det var väl ändå det som Virtual Flowerpots sålde?

Fast det hade inte lille Virgil någon aning om. Som tur var satt en gammal man i entrén som ur minnet kunde läsa upp hela Red Tops kåseri från 1974 om Svenska Blomkrukeverken, för det fanns inte digitaliserat.