Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 16:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/lyssnare-valjer-radio-i-stallet-for-musiktjanster-under-coronakrisen/

Kultur

Lyssnare väljer radio i stället för musiktjänster under coronakrisen

Bild 1 av 3 Radiolyssnandet ökar under coronakrisen.
Foto: Larsen, Håkon Mosvold
Bild 2 av 3 Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio.
Foto: Mattias Ahlm
Bild 3 av 3 Jakob Gravestam, marknadsdirektör på Bauer Media.
Foto: Lars Lindqvist

Svenskarna lyssnar mer på radio under coronakrisen. De senaste tre veckorna har den totala lyssnartiden ökat med nästan 10 procent. Samtidigt minskar lyssnandet på strömmad musik.

Coronapandemin har påverkat radiolyssnandet i Sverige. De tre senaste veckorna har den genomsnittliga dagliga lyssnartiden för den svenska befolkningen ökat med ungefär 9,5 procent, enligt Sifos PPM-siffror.

Räckvidden för det totala radiolyssnandet – det vill säga, hur många procent av befolkningen som lyssnar på radio minst tre minuter under en dag – ligger på ungefär samma nivå med en blygsam tvåprocentig ökning. Däremot tycks lyssnarna ha på radion betydligt längre än tidigare.

Sveriges Radios lyssnare har ökat sin lyssningstid med drygt 7 procent sedan den 9 mars enligt PPM-mätningen. Störst ökning syns för P4, och även P1 ökar påtagligt.

– Vi går uppåt på alla våra plattformar. Det linjära lyssnandet ökar rejält – ”P1 Morgon” snittar på strax under en miljonpublik varje dag i linjär radio just nu. Samtidigt märker vi också att allt fler laddar ner vår app, vi hade runt 50.000 nedladdningar av appen på en vecka, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Det finns ett sug efter nyheter och analyser, säger Cilla Benkö – men också efter annat, som musik och humor.

– P4 är vår absolut största kanal redan från början, och ökar i lyssning nu. Där får lyssnarna lokala nyheter, vad som händer i Stockholm och världen – men också samtalet, reflektionen och musiken.

– Vi märker också ett enormt sug efter nyheter på andra språk än svenska och engelska. Där hade hela krisberedskapen i Sverige faktiskt underpresterat, säger Cilla Benkö.

Vad gäller kommersiell radio ser trenden olika ut beroende på kanal. Både Bauer Media (som bland annat äger Mix Megapol) och NENT (bland annat Rix FM) minskar något i räckvidd. Mix Megapols lyssnare har dock på radion betydligt längre nu än för tre veckor sedan – en ökning med 30 procent. Mix Megapol har också ökat sina marknadsandelar inom kommersiell radio med ungefär 11 procent sedan den 9 mars (medan Rix FM backat).

– Det är en markant och ovanlig ökning, säger Jakob Gravestam som är marknadsdirektör på Bauer Media.

Vad är din analys av anledningarna?

– Jag tror att man vill få täta uppdateringar, folk har säkert tv:n på i högre utsträckning också. Men jag tror samtidigt att man vill ha musik, underhållning, och en annan sorts informationskälla än bara rena fakta om åtgärder i samhället, säger Jakob Gravestam.

Samtidigt som radiolyssnandet ökar tycks lyssnandet på strömmad musik minska. Enligt ”Musikguiden” i P3 har Spotifylyssnandet minskat med ungefär 11 procent under förra veckan, enligt en sammanräkning av de mest spelade 200 låtarna. Samma trend har märkts i bland annat USA och Italien.

– Jag tror att man vill ha direktsända medier, för att kunna bli informerad om något händer. Då tar nog till exempel Spotify lite stryk, säger Jakob Gravestam.

Krissituationen i samhället ställer också högre krav på de kommersiella radiostationerna, säger Jakob Gravestam.

– Vi måste också ha relevant information. Är det en presskonferens med Magdalena Andersson så måste vi också kunna gå ut och berätta det, även om det innebär en risk att tappa lyssnare när vi hänvisar dem någon annanstans.

Även i Storbritannien ökar lyssnandet på radio. BBC rapporterar att lyssningen på deras radiokanaler ökat med 18 procent sedan förra veckan, och kommersiella radiobolaget Global som rapporterar en ökning med 15 procent under coronakrisen.