Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-15 04:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/magnifik-liveinspelning-med-skrackens-mastare/

Skivrecensioner

Magnifik liveinspelning med skräckens mästare

Krzysztof Penderecki.
Krzysztof Penderecki. Foto: Janek Skarzynski

Många filmskapare har lockats av hans våldsamma klangvärldar, atonalitet och användandet av instrumentens mest extrema register. DN:s Martin Nyström har lyssnat på en svindlande inspelning av Krzysztof Pendereckis musik.

När Krzysztof Penderecki avled den 29 mars i år berättade minnesorden om en exempellöst framgångsrik avantgardistisk tonsättare vars musik inte bara blev prisad av konstmusikens institutioner, utan som också blev känd över hela världen genom filmer som ”Exorcisten”, ”The Shining” och ”Shutter Island”. Och det filmskaparna hade lockats av var de våldsamma klangvärldarna – framkallade av väldiga tonkluster, atonalitet och kvartstoner samt användandet av instrumentens mest extrema register. 

Allt detta återfinns också i den ”Lukaspassion” från 1966 som nu finns på en magnifik liveinspelning från Festspelen i Salzburg 2018 med Kent Nagano på pulten. En suverän härförare i detta jätteverk för symfoniorkester, tre blandade körer, en gosskör, recitatör och tre sångsolister som går till attack från alla fronter utifrån bibliska texter om Jesu lidande på latin. 

Att den djupt katolske Martin Scorsese ville använda sig av Pendereckis ”Passacaglia” ur den tredje symfonin i sin ”Shutter Island” kan man förstå. Hans filmer, liksom Pendereckis katolskt färgade musik, prövar trons hållfasthet hos människan i tider då allt löper amok och ingenting går att lita på. Något som också sker i denna ”Lukaspassion” där en annan ”Passacaglia”, mera svindlande än otäck, sätter alla tänkbara ljudmässiga resurser i spel – samtidigt som den förankrar sig i kyrkomusikens historia och J S Bach.

Bästa spår: ”Passacaglia - Popule meus”. 

Läs mer om musik och fler texter av Martin Nyström 

Ämnen i artikeln

Dagens skiva
Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt