Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 13:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/mando-diao-behover-befria-sig-fran-sina-forebilder/

Skivrecensioner

Mando Diao behöver befria sig från sina förebilder

Mando Diao med Björn Dixgård i spetsen.
Mando Diao med Björn Dixgård i spetsen. Foto: Viktor Flumé

Förra gången Mando Diao sjöng på svenska hamnade de på Svensktoppen. När det nu är dags igen andas musiken 70-tal – men det blir lite platt. Saknaden efter Gustaf Norén är stor.

Det finns ett närmast outsinligt behov av tonsatta dikter på svenska. Något som i ord och ton fångar de flyktiga nationella särdragen. En gång i tiden fanns det kanske också något spännande över produktionerna, som när Thåström sjöng Bellman. Herregud liksom, en punkare från Rågsved och en skald från det fina 1700-talet. Så djärvt. Men så ser konceptet ut, det ska vara en äldre poet och en yngre artist, gärna från ett oväntat håll. Och trots bakgrund i punk eller rock eller jazz kommer det låta varmt och förtroligt. Kritikerna kommer att öppna sina armar.

I viss mån var reaktionerna likartade när rockbandet Mando Diao för åtta år sedan gav ut ett album med Gustaf Fröding-tolkningar. Att rockslynglarna kunde sjunga så fint och känsligt överraskade många.

”Infruset” – som skivan hette – var väldigt lyckad. Bandet, och då framförallt frontfigurerna Björn Dixgård och Gustaf Norén, hittade ett allvar i Fröding som gav deras musicerande en ny mening, och Björn Olssons rättframma och fina produktion gav det hela en inramning som doftade sommar, dansbana, ångest och sorg – om vartannat.

Den emblematiska singeln ”Strövtåg i hembygden” låg etta på Svensktoppen 86 veckor i sträck. Ett svårslaget rekord.

Och sedan hoppade Gustaf Norén av, eller fick sparken. Det är oklart.

”I solnedgången” är bandets tredje skiva sedan avhoppet och beskrivs som ett slags återgång till de tankar och tongångar som gjorde ”Infruset” så bra. Till att börja med är texterna på svenska förstås, skrivna av Dixgård själv men också av Fröding, Boye och Ferlin. Mer överraskande är kanske att Björn Dixgårds mamma och pappa medverkar som låtskrivare.

Det är en skiva som andas 70-tal, med Merit Hemmingson-doftande orglar, nylonsträngad gitarr, stråkmaskin, ståbas och rock i valstakt. Björn Dixgård sjunger hest och ibland nästan onödigt lidelsefullt om sorg, smärta, ensamhet och natur. Allt spelades in med två mickar i ett missionshus utanför Borlänge, på bara fyra dagar.

Och visst låter det fint. Musiken är följsam och Dixgård är tydlig. Men jag saknar verkligen Gustaf Norén.

Det var inte förrän jag såg en mycket märklig konsert med honom och hans bror Viktor i Stockholm i höstas som jag förstod hans verkliga bidrag till ”Infruset”. Det var inte bara stämsång, munspel och dans utan ett slags intensiv närvaro och nästan naiv seriositet. En svårbeskriven kvalitet. Säkert väldigt påfrestande också.

Men faktum är ändå tyvärr att ”I solnedgången” saknar något. Det är en lite platt skiva där texterna inte riktigt får liv och en estetisk idé ställer sig i vägen för känslorna. I intervjuer säger medlemmarna att de insett att Hoola Bandoola, Cornelis och Adolphson kan vara minst lika vettiga förebilder som Stones. Så är det såklart, men vad det här bandet borde göra är att befria sig från förebilderna. Då kan det bli hur bra som helst.

 Bästa spår: ”Långsamt”  

Läs fler texter av Po Tidholm till exempel om Jaime Wyatts episka tilltal 

Läs också intervju: Son och föräldrar skriver ihop på Mando Diaos nya skiva 

Ämnen i artikeln

Dagens skiva
Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt