Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-17 23:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/manipulation-och-akta-kansla-bakom-natsucce/

KULTUR

Manipulation och äkta känsla bakom nätsuccé

Upworthys framgångsrecept: ”De trodde att de skulle vara med kompisarna, men hamnade på sin egen begravning”, ”Folk skulle veta om detta fruktansvärda vi gör, och de flesta av oss är helt enkelt omedvetna om det” (om fåglar som dör av att ha ätit plast), ”Den här killen var riktigt snäll mot en hemlös liten flicka och han fick världens bästa belöning tillbaka”. Så lyder några aktuella rubriker till inslagen på Upworthys sajt. Rubrikerna tycks enkla men är noggrant uttänkta, omskrivna otaliga gånger och testade på en provpublik.
Upworthys framgångsrecept: ”De trodde att de skulle vara med kompisarna, men hamnade på sin egen begravning”, ”Folk skulle veta om detta fruktansvärda vi gör, och de flesta av oss är helt enkelt omedvetna om det” (om fåglar som dör av att ha ätit plast), ”Den här killen var riktigt snäll mot en hemlös liten flicka och han fick världens bästa belöning tillbaka”. Så lyder några aktuella rubriker till inslagen på Upworthys sajt. Rubrikerna tycks enkla men är noggrant uttänkta, omskrivna otaliga gånger och testade på en provpublik. Foto: Jonas Backlund

Med himlastormande känslor som affärsidé gör Upworthy succé på nätet och får traditionella medier att darra. Experterna är oeniga om den amerikanska sajten är framtiden eller en manipulativ klickjägare.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in