Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 10:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/maria-schottenius-bra-att-skolverket-backar-om-antiken-men-ge-eleverna-fler-historietimmar/

Kultur

Maria Schottenius: Bra att Skolverket backar om antiken – men ge eleverna fler historietimmar

Kolonner som stått rycken på Akropolis i Aten. Foto: Mel Longhurst

Antiken blir kvar i grundskolan. Utmärkt, men svenska elever borde få fler historietimmar. Är det rimligt att man har dubbelt så mycket slöjd som historia?

Häftigt att antiken kunde engagera så många, så stort. Det nu skrotade förslaget att stryka antiken i grundskolans undervisning har rört upp känslor och reaktioner så starka att jag börjar fundera på varför.  ”Jag trodde inte det var sant”, ”Jag höll på att svimma”, sådär har det låtit. 

Eftersom Skolverkets chef på läroplansavdelningen Anna Westerholm säger att ”timmarna räcker inte till”, har jag försökt förstå hur timmarna används. Det är inte det lättaste. Skolverket visar på sin hemsida hur många timmar som fördelas på de olika ämnena i klump, till exempel ska mellanstadiet garanterat ha 70 timmar historia. Kan jämföras med exempelvis slöjd 140 timmar och bild 80 timmar. Är det rimligt? 

Om man sedan delar upp historietimmarna på årskurs och veckor, blir det om Svenska Dagbladet (27/9) har räknat rätt i snitt 16 timmar historia per år i grundskolan. Den siffran kan plussas på om läraren väljer mer historia ur en särskild pott, men bara 16 garanterade timmar, alltså. Vilket över grundskoleåren blir ”mindre än en halv arbetsvecka per år i snitt”, enligt samma artikel. ”Förödande”, säger Hans Albin Larsson, professor emeritus i historia och utbildningsvetenskap, som har sett historieämnet krympa genom åren och uppfattar att det nu nått ”anorektiska mått”. 

Det är intressant att se vad man tycker att eleverna ska lära sig på historielektionerna. I läroplanen står vad som krävs för att få högsta betyget i historia i årskurs sex. Ursäkta det långa citatet: 

”Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade resonemang om källornas användbarhet.”

Hur de 16 historietimmarna per år ska räcka till dessa våldsamt avancerade analyser med källkritiska resonemang utförda av 11-12-åringar är gåtfullt. För att inte säga parodiskt. Så det finns ett glapp här. Som väl är har Skolverket tagit till sig kritiken av dessa förbryllande krav som gjort både barn och lärare förvirrade och frustrerade, så i det nya förslaget betonas nu ”kunskaper om” i stället för ”förmåga att” (remisstiden går ut den 23 oktober).  

Det är bra med tänkande medborgare, men dömt att misslyckas om man kräver att elever ska förhålla sig kritiskt till kunskaper de knappast har. De behöver öka på timmarna i historia. 

Det dåliga förslaget att slopa antiken försvann på en vecka. Skönt. Elever som har gått i svensk grundskola ska inte stå helt blanka när de kommer in på ett museum där det bara rasslar av referenser till antikens myter och historia.  Alla, inte bara de som kommer från kulturellt kapitalstarka familjer, måste ha ett hum om varför vi har olympiad, springer maraton och vad den trojanska hästen och gladiatorspelen handlar om. Och varifrån populärkulturen; film och tv-spel ofta hämtar sina hjältar och historier. 

Nu är det fritt fram för svenska skolbarn att ta del av de oslagbara berättelser som antiken bjuder på. Lektioner de verkligen har chans att minnas. 

Elever som har gått i svensk grundskola ska inte stå helt blanka när de kommer in på ett museum där det bara rasslar av referenser till antikens myter och historia.

 

Läs även debattartikeln ”Lyfta ut antiken är helt historielöst” i Svenska Dagbladet (3/10) och Peter Englund i Dagens Nyheter (28/10).

Läs fler artiklar av Maria Schottenius.