Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Nya kvinnorörelsen största som hänt sedan rösträtten

Historia skrivs. Vi är nu mitt i det största sociala uppror sedan demokratikampen vid förra sekelskiftet. På samma sätt som rovdriften på arbetare blev synlig, avslöjas här och nu, dag efter dag, det vidriga och utbredda mönstret med sextrakasserier. En vit fläck på kartan har visat sig rymma ett land där det bor monster.

Det upprop med 653 kvinnliga sångare som Dagens Nyheter publicerar i dag är sprängstoff långt utanför Sveriges gränser. De kvinnliga svenska operasångarna är en världsledande grupp, vilket i sig är ett resultat av det svenska musikundret. Här finns flera stycken som inom sitt fält är lika stora som Zlatan inom sitt – och när dessa nu väljer att berätta är det någonting som kommer att speglas i medier världen över. Det här är ingen intern svensk angelägenhet. Anna Larsson, Katarina Dalayman, Erika Sunnegårdh, Miah Persson, Iréne Theorin, Elin Rombo, Kerstin Avemo och flera av de andra som undertecknat är sångerskor som ofta sjunger på de stora scenerna. På Metropolitan i New York, La Scala i Milano och operascenerna i London, Paris, Berlin, Wien.

Men här finns också berättelser från operakorister och nyutexaminerade frilansar. De liknar dem vi sett från skådespelerskorna. Här är det framför allt dirigenter, regissörer, stjärnsolister och pedagoger som osannolikt fräckt och integritetskränkande går på unga kvinnliga sångare i början av karriären.

Männen är äldre och har ekonomiskt säkra positioner. Kvinnorna har osäkra inkomst- och anställningsförhållanden när de, som ni här kan läsa om, blir attackerade på de mest häpnadsväckande och groteska sätt.

Läs också: Alla sångare som skrivit under uppropet #visjungerut

Det finns ett antal analyser att göra att göra och diskussioner att ta. Men en sak är tydlig. Det handlar väldigt mycket om ekonomi. På samma sätt som den fattige arbetaren och arbetarkvinnan inte hade något att sätta emot innan man började organisera sig och ta till strejkvapnet, är det här en fråga om kvinnor som är mer eller mindre utsatta ekonomiskt. Att vara ung sångerska är att vara beroende av att få roller. Och det får man genom kontakter och rekommendationer. En dirigent kan vara viktig, en regissör avgörande. Det gäller att skaffa kontrakt, karriärmöjligheter, gott rykte för att i det långa loppet få en tryggad ekonomisk framtid.

Medvetet eller omedvetet är det här precis vad den äldre, etablerade mannen i opera- och konsertvärlden vet. Det är därför han låser in sångerskan i ett rum, väntar på henne utanför toaletten, tar henne på brösten, trycker sitt kön mot henne, bedyrar henne sin tillfälliga, oregerliga kärlek och attraktion.

Och det är oacceptabelt, men kräver att man går på strukturerna. Varje opera- och konserthus bör införa nolltolerans inför sextrakasserier och se till att alla som engageras skriver på ett kontrakt om förbud. Då kan man följa upp och agera. Att hoppas att saker ska ändra sig av sig själv är naivt, tyvärr.

Vi är nu många som väntar på ett motsvarande avslöjande i det privata näringslivet. Därifrån har det hittills varit tyst.

Men kraften i den massiva kvinnorörelse som nu sätter skräck i många och hopp i de allra flesta, är det största som har hänt sedan kvinnorna fick rösträtt.

Läs också: Åtgärder på Dramaten efter upprop om sexuella övergrepp

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.