Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Marie Richardsson: ”Tv-serier är som äktenskap”

Alexej Manvelov, Marie Richardson och Adam Pålsson spelar huvudrollerna i nya serien ”Innan vi dör”.
Alexej Manvelov, Marie Richardson och Adam Pålsson spelar huvudrollerna i nya serien ”Innan vi dör”. Foto: Anette Nantell

I SVT:s nya dramathriller hamnar polisen Hanna mitt i en gangsteruppgörelse där hennes egen son visar sig vara inblandad. Marie Richardson, Adam Pålsson och Alexej Manvelov spelar huvudrollerna i ”Innan vi dör”.

På söndag är det premiär för SVT:s nya serie ”Innan vi dör”, en thriller om uppgörelser mellan gäng i Stockholm. Marie Richardson spelar polisen Hanna, vars karriär gått i stå. Ett par år innan handlingen i ”Innan vi dör” utspelar sig har hon satt dit sin egen son Christian (spelad av Adam Pålsson) för droginnehav, och han har just kommit ut ur fängelset. Han jobbar nu som diskare på en restaurang där han kommit i kontakt med ägarfamiljens överhuvud Davor (Alexej Manvelov). När Hannas älskare och kollega Sven plötsligt försvinner mitt under en utredning av ett kriminellt gäng, tar Hanna över hans mobiltelefon och kontakten med en hemlig källa som kallar sig för ”Inez” – och så småningom visar det sig att hennes son är en del av härvan.

Huvudrollstrion är eniga om att historien var fängslande redan på manusstadiet.

– Det var verkligen en bladvändare, otroligt tätt och fint konstruerat. Jag hade väldigt mycket handsvett när jag läste, säger Adam Pålsson.

– Ja, det var ett spännande manus med karaktärer och relationer man inte fått se tidigare. Det är en orädd serie med kompromisslösa karaktärer, man ber inte om ursäkt, säger Alexej Manvelov.

Marie Richardson har nosat på actionthrillergenren tidigare, i bland annat ”Johan Falk”-filmerna och ”Wallander”.

– Det är kul med saker som är på liv och död. Särskilt om man är en fegis privat! Då är det roligt att gå till jobbet och göra saker som är farliga och ger hjärtklappning, tillspetsade situationer, karaktärer som kämpar för sina liv, säger Marie Richardson.

Hennes rollfigur är principfast – så principfast att hon anger sin egen son.

– Men hon gör det av kärlek också. Första gången jag läste manuset kände jag ”Va! Gör hon det, vad kallt!” Men sedan tänkte jag på mina egna barn. Jag skulle nog dra iväg med dem till Maria Pol-kliniken om de hade knarkat. Sålde de knark skulle jag nog gå till polisen. I serien ser vi bara det kompromisslösa ögonblicket, men jag tror att det varit en lång väg dit, säger Marie Richardson.

Var det någon scen som var extra speciell att filma?

– Mamman som söker kontakt med sonen, sonen som inte vill, hur frustrerande och smärtsamt det är för båda, säger Marie Richardson.

– Den stämningen kunde vara obehaglig under inspelningen, men det gav frukt. Jag tycker att det syns när man ser avsnitten. Serien bygger mycket på den relationen, den utspelar sig i två olika världar och den enda syretillförseln mellan dem är mellan mor och son, det är navelsträngen, säger Adam Pålsson.

– Serien börjar så intensivt och det slutar inte – man hoppar rakt in i relationerna och det händer så mycket så snabbt. Man vill bara se mer hela tiden, säger Alexej Manvelov.

– Sedan finns det vissa actionscener man minns också, säger Marie Richardson.

Bland annat kör hennes rollfigur bil snabbt i biljakter – scener hon spelade in själv bakom ratten med fotografer hängandes ut genom bilfönstren och en ljudkille under fötterna.

– Jag sov inte på hela natten efteråt. Jag låg och tänkte på hur lätt det hade kunnat gå åt helvete. Man tänker inte att något kan gå fel när man gör det – det är ju på film! – men efteråt tänker man på det, säger Marie Richardson.

 

Har man fått adrenalinet på riktigt när man gjort något otäckt eller dramatiskt så finns den erfarenheten i kroppen. Den är väldigt användbar, och svår att suggerera fram.

 

De har alla tre gjort många av sina egna stunts i serien, något Adam Pålsson säger är en viktig del av processen.

– Det ger mycket när man ska spela scenerna som kommer efteråt. Har man fått adrenalinet på riktigt när man gjort något otäckt eller dramatiskt så finns den erfarenheten i kroppen. Den är väldigt användbar, och svår att suggerera fram.

”Innan vi dör” är tio avsnitt lång, och att som skådespelare berätta en historia över tio timmar är annorlunda än att spela in en film på en och fyrtio, säger trion.

– I en långfilm har man en scen på sig att vara förtvivlad, en att vara ursinnig... Här kan man skifta i många nyanser av förtvivlan, ångest, lycka, säger Adam Pålsson.

– I en lång- eller kortfilm är varenda bildruta så koncentrerad. I en tv-serie kan man ibland bara vara, inte överladda varje scen. En människa som inte gör någonting, kan också vara intressant. Det är en mycket längre båge och en bredare historia, säger Alexej Manvelov.

Marie Richardson håller med, och jämför tv-serieformatet med ett maratonlopp snarare än en sprint. Man måste disponera sin energi, säger hon.

– Lägger jag allt, hundra procent, i början, så har jag kanske inget kvar att ta av i slutet. Man får tänka på hur man portionerar ut den inre laddningen, man måste ha en viss återhållsamhet, säger Marie Richardson.

– Det är inte en förälskelse, snarare ett långt äktenskap, fyller Adam Pålsson i.

Med en lycklig skilsmässa på slutet?

– Nja. Det här är nog det roligaste jag gjort. Det var lätt att kliva upp på morgonen, varje dag i nästan ett års tid. Så det är alltid deprimerande när det tar slut. Och lite skönt också, säger Adam Pålsson.

”Innan vi dör”.
  • Tv-serien ”Innan vi dör” har premiär på SVT den 15 januari och är tio avsnitt lång.
  • I huvudrollerna syns Marie Richardson som polisen Hanna, Adam Pålsson som hennes son Christian och Alexej Manvelov som Davor.
  • Serien är skapad av regissören Simon Kaijser (”Torka aldrig tårar utan handskar”, ”De halvt dolda”) samt manusförfattarna Niklas Rockström och Wilhelm Behrman.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.