Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Regeringen har gjort fel så länge att den inte längre kan göra rätt

Finansminister Magdalena Andersson
Finansminister Magdalena Andersson Foto: Fredrik Funck

Finansministern har öppnat en dörr på glänt för att kanske, kanske kompensera medieföretagen för att den höga digitalmomsen blir kvar. Då jublas det naturligtvis på redaktionerna. Men jubla inte för mycket: det här är en långbänk med väldigt ihärdigt klister.

I korthet kan man sammanfatta det så här: regeringen har, tillsammans med tidigare regeringar, gjort fel så länge att de nu inte längre kan göra rätt, vad de än gör.

Att digitalmomsen fortfarande finns kvar på en så mycket högre nivå än för tryckta produkter är naturligtvis mediepolitiskt vansinne – och resultatet av många år med svaga och ointresserade kulturministrar som inte lyckats få med sig finansen på nödvändiga åtgärder. När stora branscher kämpar med att anpassa sig till ett exploderande digitalt användande är det inte rimligt att de ska tyngas av en straffskatt på den transformationen, vilket ju är precis vad den höga digitalmomsen är.

Läs mer: Tidningschefer välkomnar finansministerns besked om digitalmomsen 

Ointresset från Kulturdepartementet har bidragit till att Sveriges politiker intagit en baksätesposition och helt och hållet låtit EU styra. När sedan vissa EU-länder blockerar en förändring händer ingenting.

Den danska modellen, med att kompensera  i form av riktade stödinsatser kan vara ett sätt att bryta dödläget: om det bedöms vara förenligt med EU:s stödregler, vilket är ett väldigt stort om (och framför allt en sak som riskerar att bli en alldeles egen långbänk).

Och: om det blir ett extrastöd till ”internetmedier”, enligt dansk modell, uppstår snart nästa stötesten. Nämligen: vilka medier ska få det stödet? I Sverige har Tidningsutgivarna och Journalistförbundet under lång tid lobbat för en sänkt digitalmoms, men det är de knappast ensamma om. För bokbranschen är detta också en väldigt stor fråga – och det finns fler digitala innehållstjänster, som olika typer av månadsabonnemang, som också lär ställa sig i kön för ”kompensation”.

Läs mer: Magdalena Andersson (S) öppnar för att kompensera digitala medieföretag för momskostnaden 

Ett ytterligare problem är att regeringen målat in sig i ett hörn när det gäller stöd till journalistik genom att binda sig till ett bibehållet och delvis utökat presstöd. Om man hade tagit ett helhetsgrepp på den moderna mediemarknaden och försökt forma ett stöd anpassat till samtiden hade förutsättningarna att hamna rätt varit större. Nu tvingas man lappa, laga och kompensera. Det enda som då är säkert är att ingen kommer att bli riktigt nöjd.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.