Martin Nyström om musiken på DN-konserten 12 augusti 2018 - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Lekfullhet, satir och en kärleksförklaring till det ännu oförstörda

Giuseppe Verdi, Lili Boulanger och Gustav Mahler.
Giuseppe Verdi, Lili Boulanger och Gustav Mahler. Foto: IBL

Martin Nyström skriver om musiken som framförs under söndagens DN-konsert på Sjöhistoriska museet.

1. Giuseppe Verdi. Uvertyren ur ”Ödets makt”.

I sin uvertyr till “Ödets makt” från 1862 fångar Verdi direkt den bultande oron och den flyende känslan som präglar operan. Här laddas ett tragiskt passionsdrama av virvlarna från en omvärld i upplösning. I dag skulle vi kalla det för en ”roadmovie”.

2. Wilhelm Stenhammar. ”En positivvisa” ur ”Fyra Stockholmsdikter” med text av Bo Bergman.

Ingen var så noga med ordens klanger och rytmer som Wilhelm Stenhammar. Ändå betonar han här ordet ”sjöman” medvetet fel. Kanske en inspiration till Evert Taube som vid samma tid, 1917–18, gör samma sak i sin krängande ”Karl-Alfred och Ellinor”.  

3. Lili Boulanger. ”D’un matin de printemps”.

Den parisiska tonsättaren Lili Boulanger var den första kvinna som endast 19 år gammal erhöll det prestigeladdade Rom-priset i komposition 1913. ”D’un matin de printemps” är en luftig och dansant symfonisk dikt skriven strax före hennes alltför tidiga död 1918.

4. Richard Wagner. ”Sången till Aftonstjärnan” ur ”Tannhäuser”.

Den starkaste iscensättningen jag sett av denna sång är i bröderna Tavianis ”San Lorenzonatten”, om krigsslutet i Italien 1945. En film som är sprängfull av Verdis musik men som i en scen visar en ensam tysk soldat och förlorare som sjunger den.

5. Wolfgang Amadeus Mozart. Uvertyren ur ”Figaros bröllop”.

Det var opera buffan som gav nycklarna till det nya tonspråket, wienklassicismen, som utvecklades i slutet av 1700-talet i samklang med upplysningstiden. Vars revolutionerande rörlighet i alla stämmor nådde en höjdpunkt i just denna uvertyr.

6. Wolfgang Amadeus Mozart. Potpurri. Arr: Anders Högstedt.

Ingen sångare har fångat spännvidden mellan det lekfulla och det diaboliska hos Mozarts barytonroller som Peter Mattei. Här hör vi bitar ur ”Figaros bröllop”, ”Don Giovanni” och ”Trollflöjten”. Samt en snutt ur Bröderna Lindqvists ”Wiggen”.       

7. Ethel Smyth. ”On the cliffs of Cornwall”. Förspel till akt 2 I ”The Wreckers”.

Operan ”The Wreckers” (Vrakplundrarna) från 1906 skrevs av den engelska tonsättaren och suffragetten Dame Ethel Smyth. En råbarkad historia från Cornwalls kust som tilltalade Smyth, vilken gärna klädde sig i maskulin tweed och rökte cigarr.

8. Ludwig van Beethoven. ”Månaderna” (”An die Freude”) ur symfoni nr 9 i d-moll op 125. Arr: Jan Åke Hillerud.

Med sin kolossala och frihetslängtande nionde symfoni väckte Beethoven att sådant provokativt jubel hos publiken vid uruppförandet 1824 i Wien att den närvarande polischefen blev så nervös att han reste sig upp och skrek: ”Tig!”

9. Sergej Prokofjev. ”Montagues och Capulets” ur ”Romeo och Julia-svit nr 2”.

Balettmusik från 1938, baserad på Shakespeares pjäs, som triggat ett flertal stora koreografer till att göra dansföreställningar av absolut världsklass. Som Sir Kenneth MacMillans legendariska version från 1965 med Margot Fonteyn och Rudolf Nurejev.

10. Sergej Prokofjev. ”Den unga Julia” ur ”Romeo och Julia-svit nr 2”.

Omständigheterna var svåra för Prokofjev då de sovjetiska myndigheterna var kritiska till hans ursprungliga idéer. Porträttet av Julia kan ses som en vision av det unga i full frihet. En kärleksförklaring till det ännu oförstörda.

11. Gustav Mahler. ”Lob des hohen Verstandes” ur ”Des Knaben Wunderhorn”.

En satirisk sång från 1890-talet, i folklig tradition, om det ”höga förnuftet” där en åsna väljs ut som domare, endast på grund av sina stora öron. För att denna ska avgöra vem som sjunger vackrast – en näktergal eller en gök. Ni anar nog hur det gick.

Läs DN:s intervju med Peter Mattei inför konserten

Peter Mattei är söndagens skönsångare.
Peter Mattei är söndagens skönsångare. Foto: Alexander Mahmoud

 

Program för DN-konserten

DN-konserten är en gratis utomhuskonsert, som arrangerats av DN och Kungliga Filharmonikerna sedan 1975.
Årets DN-konsert med operasångaren Peter Mattei och Kungliga Filharmonikerna, under ledning av dirigenten Mika Eichenholz, genomförs söndagen den 12 augusti vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Konferencier är Konserthusets chef Stefan Forsberg.
På plats finns det möjlighet att köpa mat och dryck. Du som är DN-prenumerant kan köpa ett matpaket för 160 kronor.
I barntälten medverkar Kulturskolan Stockholm. Alla barn ges möjlighet att provspela instrument.

Programtider:

11.00: Start för aktiviteter i barntältet samt försäljning av mat och dryck.

13.00: Träblåsare från El Sistema Södertälje och Kungliga Filharmonikerna spelar tillsammans.

13.30: DN:s kulturchef Björn Wiman talar om och lyssnar på årets 100-årsjubilar Birgit Nilsson, tillsammans med Martin Nyström.

14.00: Kungliga Filharmonikerna och Peter Mattei. Musik: Se de 11 punkterna i artikeln här ovan.

 

Allsångstexten

(Melodi: Sång till glädje av Ludwig van Beethoven)

Januari börjar året

februari kommer näst

mars, april har knopp i håret

maj och juni blommar mest

Juli, augusti och september

härlig sommar är det då

men oktober och november

och december är så grå

 

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.