Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 05:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/massiv-kritik-mot-omgjort-spel/

Dator- och tv-spel

Massiv kritik mot omgjort spel

"World of Warcraft"
"World of Warcraft" Foto: Blizzard Entertainment

Utvecklarna tror att alla kommer bli imponerade. Spelarna är av en annan uppfattning. ”Warcraft III: Reforged” har skapat kritikstorm.

TT Text

Spelföretaget Blizzard är inte vana vid att på speltekniska grunder få kritik för sina beslut, den amerikanska speljätten har en lång rad kommersiella succéer bakom sig. Däremot har företaget den senaste tiden varit i rejält blåsväder efter att ha stängt av en professionell spelare från ”Hearthstone” efter att denne hyllat proteströrelsen i Hongkong.

Det beslutet backade Blizzard till slut på, men frågan är om de kan åtgärda den nya kritiken på samma sätt.

I dagarna släppte företaget nämligen en omgjord version av ”Warcraft III”, det populära strategispelet från 2002, kallad ”Reforged”. Den nya versionen skulle enligt utvecklarna, förutom uppfräschad grafik, innehålla flera tekniska nyheter och förbättringar jämfört med originalet.

Rob McNaughton, chef för det visuella under utveckling, säger i en intervju med TT:

– Vi tror att alla, både de som spelat originalet och de som spelar det för första gången kommer att vara imponerade.

Responsen från spelarna har dock varit allt annat än positiv. Faktum är att den nästan uteslutande har varit negativ. På jämförelsesajten Metacritic har ”Warcraft III: Reforged” för närvarande ett bottenrekord. Över 20 000 användare har hittills betygsatt spelet som i snitt får 0,5. Det är det hittills sämsta betyget ett spel med så många användarrecensioner fått på sajten.

Originalet fick jämförelsevis 9,2 i betyg av knappt 1 500 användare.

Spelarna uppger att de är besvikna på mängden tekniska buggar i spelet. Men också att spelet i sig kraschar frekvent och att innehåll som Blizzard utlovat inte finns med ännu.

Mycket kritik riktas också mot företagets beslut att kräva ensamrätt för allt material som spelare skapar i kartläget. Kartläget i originalspelet var en starkt bidragande faktor till det som senare blev moba-genren, en lagbaserad tävlingsform som vuxit sig enormt stor som e-sport.

Blizzard har ännu inte kommenterat kritiken.