Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Mathieu Kassovitz: ”Jag är en riktig fattigmansversion av Daniel Craig”

Cannes. Den har kallats Frankrikes bästa serie någonsin. Helena Lindblad har träffat Mathieu Kassovitz som spelar huvudrollen i ”Falsk identitet” och nystar upp hemligheterna bakom den franska spionsuccén som återvänder till SVT för tredje gången på lördag.

Det sägs att den franska underrättelsetjänstens hemligaste avdelning, DGSE, fått många unga att drömma om ett liv som spioner i statens tjänst efter att ”Falsk identitet” (”Le bureau des légendes”) började rulla i fransk tv våren 2015.

Frågan är hur många som får kalla fötter efter den klaustrofobiska upptakten av säsong 3 (obs spoilervarning!) i serien som kretsar kring franska undercoveragenter.

Sist vi lämnade mästerspionen Guillaume Debailly, mest känd under sitt kodnamn Malotru, var han klädd i Islamiska statens dödsfärg orange och såg ut att vara på väg att avrättas live på nätet. När vi möter honom under de första minuterna i den nya omgången av den franska spionserien ligger han som en levande begravd, inlåst i en smutsig träkista.

Malotru behandlas rejält brutalt denna gång, han får betala ett högt pris för kärlekens skull. Inte för inte betyder hans interna kodnamn ”drummel” eller ”tölp”, hämtat från en av kapten Haddocks svordomsharanger (alla kodnamn i serien, som Phénomène, kommer från samma färgstarka vokabulär i Tintinböckerna.)

Läs mer: Nicholas Wennö: Fransmännen vinner tv-världens spionkrig

Men den snart 50-åriga Mathieu Kassovitz, mest känd för den banbrytande förortsfilmen ”Medan vi faller” och den romantiska vintagekomedin ”Amelie från Montmartre”, älskar sin roll som utsatt spion.

– Det är fantastiskt att hela tiden få återvända till Malotru, även om det var tuffa inspelningsdagar nu sist, ha ha. Varje gång vi startar om kommer nya regissörer och nya skådespelare så jag, som är gammal i gården, får bestämma mycket om hur min roll ska utvecklas och agera, berättade den semesterklädda stjärnan under en intervju när han besökte filmfestivalen Cannes i våras.

– En sak som man märker när man är med i något verkligt bra som skådespelare är att man kommer nära publiken. Fast jag har jobbat sedan jag var väldigt ung har jag aldrig tidigare upplevt den kontakt med tittarna som man får med en riktigt omtyckt serie, man blir liksom en del av deras vardagsliv. Det är en speciell känsla, säger Kassovitz samtidigt som han slevar i sig en tallrik svindyr pasta på ett flott hotellrum vid Croisetten.

Malotru. Mathieu Kassovitz spelar spionproffset som, efter sex år i Syrien under falsk identitet (légande på franska), har svårt att anpassa sig till vardagen. Kärleken till syriska Nadia El Mansour gör att han tvingas skapa oheliga allianser med livsfarliga resultat.
Malotru. Mathieu Kassovitz spelar spionproffset som, efter sex år i Syrien under falsk identitet (légande på franska), har svårt att anpassa sig till vardagen. Kärleken till syriska Nadia El Mansour gör att han tvingas skapa oheliga allianser med livsfarliga resultat.

Han är också uppenbarligen förtjust i att få spela hjälten.

– Jag är inte så van vid det nu för tiden, jag får oftast spela ”asshole”, så den här rollen är klart egostärkande, säger Kassovitz och kallar sig själv för en ”fattigmansversion av Daniel Craig”.

Den dialogdrivna och vardagsrealistiska ”Falsk identitet” kan ses som fransmännens svar på den mer actionladdade ”Homeland”. Det dagliga slitet med avlyssningar, tjafsiga möten, kodknackande, överläggningar över brickluncher och trevande romanser på det murriga, instängda kontoret avlöser spänningsögonblicken ute på fältet.

En stor del av charmen i den mästerligt berättade och då och då lite torrt humoristiska serien ligger i de utmejslade och ofta rätt kufiga karaktärerna.

– Klart jag tycker vår serie är bättre, men ”Homeland” var verkligen fantastisk i början. Sedan började det kännas som att de hela tiden var tvungna att pumpa upp spänningsnivåerna. Nu känns Carrie mer som en superhjälte än en verklig kvinna, hon har överlevt hur många explosioner och jobbiga situationer som helst. Hon har ju blivit Bruce Willis för sjutton, utbrister Kassovitz – utan att riktigt låtsas om att även hans Malotru överlever en explosion rätt mirakulöst när en fransk jihadist sprängs i tusen bitar.

Läs mer: Helena Lindblad: Fransk tv-dramatik på väg in från kylan

Finns det risk för att din rollfigur också får superkrafter?

– Alltså, jag vet ju inte riktigt hur det ska gå. Men jag vet att de här killarna som skapar serien är jäkligt smarta. Man ska se de här tre säsongerna vi gjort som en trilogi. Även vi har haft vår beskärda del av action, så jag vet att när vi startar om igen kommer vi att gå åt ett annat håll och mycket kommer att vara nytt, lovar Kassovitz inför den fjärde säsongen. Den klubbades nyligen igenom på franska Canal + som producerar den internationellt mycket framgångsrika serien. Samtidigt finns det långt gångna planer på en amerikansk remake, säger han.

Ett hett tips för den franska fortsättningen är ändå att en nystart kommer att omfatta Syrienkriget i någon form med tanke på att Malotrus älskade, den hyperelegenta Nadia El Mansour, har en viktig roll i sitt hemlands framtid.

Underrättelsebyrån Le bureau des légendes.
Underrättelsebyrån Le bureau des légendes.

”Falsk identitet” är skapad av den spionfixerade Erich Rochant vars nittiotalsfilm ”Les patriotes” (”Enhet 238”), som kretsade kring en fransk spion som var i hemlig tjänst hos Mossad, lär användas i undervisningen av nyanställda inom den franska underrättelsetjänsten.

Liksom ”Homeland”-skaparna är han extremt medveten om skiftningarna i den internationella dagspolitiken med fokus på Mellanöstern. Tredje säsongen av ”Falsk identitet” kretsar kring de IS-kontrollerade områdena i Syrien i synnerhet, men rör sig också i Irak och i Azerbajdzjan.

Även om DGSE inte aktivt medverkat i serien, öppnade de ändå dörrarna när Erich Rochant och hans team gjorde research. Scenograferna fick till och med besöka den mytomspunna vindsvåning där huvudkontoret ligger på boulevard Mortier i centrala Paris för att kunna återskapa stämningen – men de fick inte ta några foton.

Även om ”Falsk identitet” har haft öppna kanaler till den franska underrättelsetjänsten så är serien bitvis ändå rätt vass när det gäller fransk inblandning i internationella konflikter, till exempel behandlingen av de kurdiska styrkor som varit centrala när det gäller att bekämpa IS.

På frågan om hur Mathieu Kassovitz ser på relationen mellan verkligheten och dikten i ”Falsk identitet” svarar han:

– Inför varje ny säsong brukar vi visa serien för den franska underrättelsetjänsten. Det brukar vara 300 killar som inte presenterar sig. Och vi ligger uppenbarligen tillräckligt nära verkligheten eftersom anställda på DGSE lär visa serien för sina fruar, män och barn – som ett sätt att berätta om vad de gör på jobbet varje dag utan att själva behöva avslöja något, vilket de förstås inte får. Det säger väl något om realismen, antar jag.

Mathieu Kassovitz.
Mathieu Kassovitz besökte filmfestivalen i Cannes i våras med den tredje säsongen av tv-serien ”Falsk identitet”.

Född 1967 i Paris. Slog igenom 1995 med ”Medan vi faller” (”La haine”) som han skrev, regisserade och spelade i. Prisades för bästa regi i Cannes för sitt starka förortsdrama som ständigt tycks aktualiseras.

Internationellt genombrott. Fick mycket publikkärlek världen över för sin roll som den fantasifulla beundraren Nino Quincampoix i ”Amelie från Montmartre” 2001.

Actionälskare. Har bland annat regisserat den franska thrillersuccén ”De blodröda floderna” (2000), skräckisen ”Gothika” med Halle Berry, Penélope Cruz (2003) och ”Babylon AD” med Vin Diesel (2008).

Filmroller hos kända regissörer. Jacques Audiards ”Den diskrete hjälten” (1996), Steven Spielbergs ”München” (2005), Steven Soderberghs ”Haywire” (2011).

Aktuell. Syns senare i vinter som sexmissbrukande kirurg i Michael Hanekes familjedrama ”Happy end ” och boxningsfilmen ”Sparring”.

Återkomst. Kommer tillbaka i rollen som Malotru i en fjärde säsong av ”Falsk identitet”.

Från och med lördag 16/9 finns säsong 1–2 återigen på SVT Play.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.