Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-17 16:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/medier-och-handelsjippon-i-ohelig-kansloallians/

Kultur

Medier och handelsjippon i ohelig känsloallians

Bild 1 av 3 Hysterin under reajippot Black Friday har varje år en given plats i tv-nyheterna i USA.
Foto: Brian Davies
Bild 2 av 3 Svenska medier publicerade 513 artiklar i samband med invigningen av jättegallerian Mall of Scandinavia.
Foto: Henrik Holmberg/TT
Bild 3 av 3 ”Man utgår från att folk inte hela tiden orkar läsa om klimatförändringar och flyktingkatastrofer. I stället ger man folk det man tror de vill ha och rapporterar om shopping”, säger antropologen Katarina Graffman.
Foto: Magnus Hallgren

Kommersiella megaevent får ta allt större plats i medierna. Vårt förhållande till shopping väcker lust och skam och en tydlig uppdelning görs i skildringen av fin och ful konsumtion.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in